Dieta ketogeniczna – Czy można na niej schudnąć?

Dieta ketogeniczna jest często znana także jako ketogenna. Jej założenie to ograniczenie węglowodanów oraz większe spożycie tłuszczów. Stosowana jest podczas odchudzania, ale też w okresie leczenia pewnego rodzaju padaczki u dzieci, które są odporne na leki. Zastosować można ją też w leczeniu cukrzycy oraz nadciśnienia.

Bardzo ważnym elementem diety ketogenicznej jest ograniczanie ilości węglowodanów oraz większa wartość przyjmowanych tłuszczy. Ta dieta może być prowadzona pod ścisłą kontrolą lekarza oraz dietetyka. Jej błędne stosowanie, zamiast pomóc może w innym przypadku zaszkodzić. Taka dieta ketogeniczna powoduje stan, który nazywany jest ketozą. Sprawia on, że wszelkie zapasy tłuszczu w organizmie są skutecznie spalane. Wszelkie symptomy ketozy są przeróżne, jednak sama dieta potrafi wywołać wiele działań niepożądanych, a pojawić się mogą już podczas włączenia posiłków do naszego jadłospisu, ale także w konsekwencji stosowania takiej diety.

Dieta ketonowa i jej zasady

Wprowadzając do naszego życia dietę ketogeniczną powinniśmy sprawdzić co musimy jeść oraz w jakich porcjach. Bazą w tej diecie jest większe spożycie tłuszczu, który stanowić powinien 75-90% dostarczanej energii. Pozostała część, czyli 10% energii powinno pochodzić w 7% z białek oraz 3% z węglowodanów. Takie ograniczanie węglowodanów oraz zwiększenie spożycia tłuszczów najlepiej, aby przebiegało stopniowo. Należy także bacznie obserwować wszelkie reakcje organizmu.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Podstawowym źródłem białka w diecie ketogenicznej są wędliny oraz chude mięso, natomiast bogactwem węglowodanów charakteryzują się warzywa i owoce o niezbyt wysokiej zawartości cukru takie jak ogórki kiszone, brokuły, truskawki, kalafior, cukinia, pomidory, rzodkiewki, szpinak, grejpfruty czy awokado. Tłuszcz więc powinno się pozyskiwać z olejów roślinnych, oliwy, majonezu albo masła. Z diety wyklucza się grupy produktów, do których należą:

  • Słodycze
  • Miód
  • Lody
  • Dżemy
  • Syropy
  • Produkty zbożowe

Klasyczna dieta ketogeniczna bazuje na jak najlepszym i możliwym ograniczaniu kalorii oraz dostarczeniu ich w postaci tłuszczów – od 75 – 90%, białek 7%, węglowodanów 3%. Im większy jest stosunek węglowodanów do białek, tym bardziej taka dieta jest restrykcyjna.
Odmianą diety ketogenicznej jest taka, która zakłada zastosowanie średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych, mieszana oraz wprowadzająca potrzebne kwasy tłuszczowe nienasycone, które mają na celu zapobieganie hipercholesterolemii.

Dieta ketogeniczna – jadłospis

W diecie ketogenicznej zaleca się zlecenie ułożenia planu żywieniowego profesjonalnemu dietetykowi. Przeszkodą może się tutaj okazać odpowiednie zbilansowanie diety. Stosując taką dietą u dziecka, powinniśmy więc dbać tutaj o jego dobro, ponieważ jest ona wykorzystywana leczniczo w tej sytuacji. Jadłospisu nie powinniśmy więc układać samodzielnie.

Czytaj także: Piperyna na odchudzanie

Dieta ketogeniczna – posiłki

Dania w diecie ketogenicznej są nieco monotonne. Doskwierające może się okazać też ograniczenie spożycia węglowodanów. Trzeba zadbać tutaj, aby posiłki były smaczne i pożywne.

 

 

Dieta ketogeniczna i efekty jej stosowania

 

Jak wiadomo dieta ketogeniczna wywołuje stan ketozy. Z początku objawy ketozy mogą okazać się dość uciążliwe, a efekty niepożądane są zauważalne w pierwszych etapach, ale także i później. W pierwszym etapie nasz organizm przestawia się na spalanie tłuszczów. Ograniczenie spożycia węglowodanów spowodować mogą też zawroty głowy, ospałość, zaparcia i zaburzenia metabolizmu. Po kilku dniach lub tygodniach organizm przestawi się na nowy styl odżywiania, a takie nieprzyjemne reakcje ustępują.

Rezultaty stosowania diety ketogenicznej mają ogromne korzyści w postaci znacznej redukcji masy ciała. Organizm spala wtedy tkankę tłuszczową, co sprawia, że odchudzanie jest bardzo skuteczne. Jeśli więc taka dieta ketogeniczna ma na celu zastosowanie jej w leczeniu lekoopornej padaczki, ocenia się około trzymiesięczny czas stosowania tej diety. Po upływie jej stosowania przekonamy się, czy przynosi zamierzone efekty, jeśli nie odchodzi się od jej stosowania.

Czytaj też: Fast Burn Extreme

Dieta ketogeniczna – Czy można na niej schudnąć?
5 (100%) 2 votes

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.