Dieta paleo – zasady, korzyści. Czy każdy może ją stosować?

Dieta paleo jest aktualnie najpopularniejszą dieta odchudzającą. Oparta jest na sposobie prehistorycznego odżywiania, a jej podstawą są mięso i ryby, ponieważ zakłada dostarczenie organizmowi dużej ilości białka. Jakie są zasady diety paleo, skąd się wywodzi i czy dla wszystkich jest bezpieczna?

Dieta paleo – charakterystyka

Dieta paleo uchodzi za dietę, wspomagającą profilaktykę chorób, na jakie ludzie w dawnych czasach nie zapadali. Opiera się na spożywaniu produktów jak najmniej przetworzonych. Nawiązuje bowiem do diety paleolitycznej, czyli takiej, z jakiej korzystali ludzie starożytni, którzy jedli tylko to, co udało im się zebrać lub upolować.

Niektórzy naukowcy twierdzą, że to właśnie do diety paleo jesteśmy predysponowani genetycznie i uważają ją za jedną z najzdrowszych. Paleo na pewno jednak nie przypadnie do gustu weganom, ponieważ jej głównym składnikiem jest mięso. W jadłospisie diety paleo nie znajdziemy także produktów, które dziś są dla nas codziennością, takich jak pieczywo czy przetwory mleczne.

Zobacz też: Dieta ketogeniczna – czy pozwoli Ci schudnąć?

Dieta paleo – zasady

Zasady diety paleo są proste i łatwo je zapamiętać.

  • ograniczenie zbóż, cukrów i olejów rafinowanych;
  • zwiększenie ilości warzyw, owoców, mięsa, ryb, jajek, orzechów;
  • zmniejszenie ilość nabiału i roślin strączkowych.

Głównym założeniem diety paleo jest żywienie się zgodnie z tym, jak jedli ludzie pierwotni. Ma to na celu wprowadzenie sposobu odżywiania, który miał być dla ludzi jak najbardziej naturalny, a więc unikamy przetworzonej żywności.

Dieta paleo – co można jeść?

Celem diety paleo jest dostosowanie jadłospisu do diety naszych przodków. Jednak w dzisiejszych czasach nie do końca jest to możliwe, dlatego produkty zalecane w tym sposobie żywienia, zgodne są z możliwościami żywieniowymi XXI wieku. Są to:

  • jajka;
  • orzechy;
  • owoce morza;
  • nasiona;
  • oleje nierafinowane;
  • mięso drobiowe (najlepiej z produkcji ekologicznej);
  • dziczyzna;
  • ryby: śledź, łosoś, tuńczyk, pstrąg, dorsz, halibut;
  • owoce i warzywa (z wyjątkiem warzyw o dużej zawartości skrobi).

Dieta paleo – czego unikać?

W diecie paleo należy wkluczyć przede wszystkim produkty takie, jak:

  • oleje rafinowane;
  • sól;
  • produkty mleczne (kefir, jogurty, sery);
  • warzywa z dużą ilością skrobi;
  • produkty zbożowe (kasze, makarony, pieczywo);
  • produkty, zawierające cukier rafinowany;
  • rośliny strączkowe;
  • fast-foody.

Jak układać jadłospis w diecie paleo?

Pomimo wyeliminowania sporej ilości produktów, dieta paleo może być zróżnicowana i smaczna. Ważne, aby zawierała w sobie:

  • duże ilości białka zwierzęcego;
  • węglowodany pochodzące głównie z warzyw i owoców;
  • dużo błonnika, również z owoców i warzyw ubogich w skrobię;
  • zdrowe tłuszcze w ilości umiarkowanej oraz optymalną zawartość omega 3 i omega 6;
  • produkty o niskim ładunku zasadowym;
  • witaminy i minerały pochodzące ze źródeł naturalnych;
  • potrawy o niskiej zawartości sodu.

Dieta paleo – korzyści

Opinie o diecie paleo są podzielone, jednak ma pewne zdrowotne zalety, którym nie można zaprzeczyć:

  • wyeliminowanie słodyczy i produktów przetworzonych, które mają szkodliwe działanie na nasz organizm;
  • ograniczenie spożycia soli;
  • eliminacja tłuszczów rafinowanych;
  • niski indeks glikemiczny potraw;
  • regulacja gospodarki lipidowej i insulinowej;
  • profilaktyka chorób cywilizacyjnych;
  • ograniczenie produktów ciężkostrawnych.

Czy dietę paleo mogę stosować przez cały czas?

Dieta paleo to sposób odżywiania oparty na składnikach naturalnych, a więc dostarcza naszemu ciału sporo składników odżywczych, jednak czy może stać się stałym sposobem odżywiania?

Sprawdź również:  Oczyszczająca dieta cytrynowa

Każda dieta powinna być dostosowywana do indywidualnych potrzeb organizmu, a diety odchudzające stanowią zazwyczaj tylko czasowy program żywieniowy. Eliminacja z diety produktów mlecznych nie każdemu posłuży i wykluczenie eliminacja glutenu sprawdzi się u osób chorych na celiakię, a ograniczenie cukru u cukrzyków, to osoby zdrowe, stosując dietę paleo przez długi czas, mogą narazić się na:

  • wzrost cholesterolu we krwi;
  • choroby nerek i wątroby;
  • choroby nowotworowe jelita grubego i prostaty;
  • osteoporozę i problem ami z kośćmi;
  • niedobór różnych minerałów, głównie wapnia;
  • niedobór witaminy D.

Dieta paleo jest dosyć restrykcyjna, powinna więc być przeprowadzana pod kontrolą specjalisty od zdrowego żywienia. Stosowanie jej na własną rękę, bez odpowiedniej diety oraz wykonania badań może nie przynieść wymaganych efektów.

Dieta paleo – opinie

Opinie o diecie paleo są zróżnicowane. Jedni uważają ją za najlepszy, najzdrowszy tryb życia, inni twierdzą, że nie do końca jest taka cudowna. Prowadzona pod okiem specjalisty na pewno wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi, pozwalając także na zrzucenie zbędnych kilogramów. Nie dla każdego będzie to jednak odpowiedni, stały tryb żywieniowy.

Dietę paleo najlepiej stosować w procesie odchudzania i rzeźbienia sylwetki. Nie jest zalecana sportowcom siłowym, którzy myślą o szybkim przybraniu masy mięśniowej, ze względu na redukcję węglowodanów. Najlepiej wprowadzać ją stopniowo, aby przyzwyczaić organizm do rezygnacji z produktów zbożowych i mlecznych. Każda osoba, która chce spróbować zdrowszego sposobu odżywiania, może postawić na dietę paleo i sprawdzić, jak sprawdzi się indywidualnie.

Zobacz: Czy plastry na odchudzanie to innowacyjny sposób na utratę wagi?

Dieta paleo – zasady, korzyści. Czy każdy może ją stosować?
5 (100%) 1 głosów

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.