Dieta rozdzielna dr Haya – zasady, efekty, opinie. Czy to dobry sposób na zdrowe odchudzanie?

Dieta separacyjna, zwana także dietą niełączenia jest bardzo popularnym w Stanach Zjednoczonych modelem odżywiania. Została opracowana na początku XX w. przez doktora Williama Haya, który po kilkunastoletniej praktyce lekarskiej znacznie podupadł na zdrowiu. Nadciśnienie i powiększony mięsień sercowy sprawił, że codzienne funkcjonowanie znacznie się pogorszyło. Winą za to obarczył swoją nieprawidłową dietę. Obserwując siebie oraz swoich pacjentów, dostrzegł związek między chorobami układu sercowo-naczyniowego i przewodu pokarmowego a stosowanym trybem żywienia. Bazując na osiągnięciach rosyjskiego naukowca Iwana Pawłowa, Hay stworzył własny sposób odżywiania polegający na niełączeniu w jednym posiłku białek i węglowodanów.

Dieta rozdzielna – założenia

Iwan Pawłow na podstawie wielu badań wykazał, że procesy trawienia białek i węglowodanów znacznie się od siebie różnią. Produkty skrobiowe, takie jak ziemniaki, chleb lub makaron opuszczają żołądek po około 2 godzinach od spożycia, a białka złożone, czyli mięso, po mniej więcej 4 godzinach. Łącząc te pokarmy w jeden posiłek, sprawiamy, że proces trawienia wydłuży się nawet do 8 godzin. A więc popularny schabowy z ziemniaczkami może być poważnym obciążeniem dla naszego żołądka. Dieta separacyjna, zakładająca prawidłowe komponowanie posiłków może zaoszczędzić energię, której organizm potrzebuje do procesów trawienia, a nieobciążony organizm to mniejsze ryzyko wystąpienia takich chorób jak cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, a także alergie. Skutkiem zastosowanej przez doktora Haya diety było całkowite ustąpienie objawów chorobowych, które u siebie zaobserwował i zmniejszenie masy ciała ze 100 kg do 80 kg w ciągu około 3 miesięcy. Im dłużej stosował swoją dietę, tym lepsze było jego samopoczucie i ogólne zdrowie.

Według Williama Haya nie należy spożywać pokarmów tworzących kwasy, takich jak mięso, ryby i sery razem z produktami o właściwościach alkalicznych: warzywa, owoce. Spożycie białek i węglowodanów w jednym posiłku prowadzi do procesów fermentacyjnych w jelicie cienkim, które prowadzą do wielu poważnych chorób. Jednakże istnieją także pokarmy obojętne (np. jogurty, mleko), które nie powodują problemów trawiennych po spożyciu ich z białkami lub węglowodanami.

Trawienie białek

Kwas solny wytwarzany przez żołądek aktywuje enzym pepsynę, która rozszczepia i trawi białka. Proces ten może odbywać się wyłącznie w środowisku całkowicie kwaśnym. Obecność węglowodanów, zwłaszcza skrobiowych, mających odczyn zasadowy, neutralizuje kwaśne środowisko i sprawia, że produkty białkowe nie są właściwie trawione.

Trawienie węglowodanów.

Proces trawienia węglowodanów rozpoczyna się już w jamie ustnej, w której enzym ptialina rozkłada wielocukry (skrobię, glikogen) do oligosacharydów i disacharydów. Dalsza część procesu zachodzi w dwunastnicy, gdzie pod wpływem działania enzymu amylazy trzustkowej dochodzi do rozkładu polisacharydów. Cukry proste zostają wchłonięte w dwunastnicy i w jelicie cienkim przez kosmki jelitowe. Obecność mięsa lub innych produktów o dużej kwasowości, zaburza alkaliczne podłoże niezbędne do prawidłowego trawienia węglowodanów.

W skutek źle skomponowanej diety i nieprawidłowego łączenia ze sobą pokarmów następuje upośledzenie procesów trawienia, powodujące zakwaszenie organizmu. Gdy białka i węglowodany znajdą się w przewodzie pokarmowym jednocześnie, wydzielane są kwaśne i zasadowe enzymy trawienne, które wzajemnie się neutralizują. W wyniku tego powstaje w żołądku obojętny roztwór, który nie jest w stanie odpowiednio strawić skrobi ani białek. Wówczas, w wyniku działalności obecnych w naszym organizmie bakterii, dochodzi do procesów rozkładu i fermentacji, które są źródłem wielu dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, takich jak gazy, wzdęcia, zgaga, zaparcia itp.

Dieta niełączenia dr Haya – zasady

Trzy grupy produktów w diecie separacyjnej Dr.Haya.

  1. Białka – mięsa: wołowina, wieprzowina, drób, dziczyzna, jagnięcina, cielęcina, – wędliny, np.: kiełbasa, kabanosy, szynka gotowana, – ryby i owoce morza, takie jak: łosoś, dorsz, pstrąg, makrela, tuńczyk, krewetki, – jajka, – mleko i produkty mleczne, – produkty sojowe, np.: tofu, pasztet sojowy, tempeh, – owoce, takie jak: truskawki, maliny, jeżyny, zielone jabłka, morele, brzoskwinie, wiśnie, pomarańcze, grejpfruty.
  2. Węglowodany – zboża, np.: pszenica, płatki owsiane, żyto, ryż, – pieczywo, kasze i makarony, – ziemniaki, – owoce, takie jak: banany, daktyle, figi, gruszki, – warzywa skrobiowe, np.: ziemniaki, cukinia, dynia, kabaczek, – cukier trzcinowy, miód, syrop klonowy.
  3. Produkty neutralne – maślanka, kefir, kwaśna śmietana, twarożek, – tłuszcze, np.: oliwa z oliwek, olej lniany, olej kokosowy, masło, olej rzepakowy, – warzywa, takie jak: brokuły, kalafior, pomidor, kapusta kiszona, szparagi, marchew, szpinak, – grzyby, – orzechy i nasiona, – kiełki i zarodki, – zioła i przyprawy, – herbaty ziołowe, – czekolada gorzka.

Zobacz też: Słodkie, zdrowe przekąski – czyli co można podjadać

Główne wytyczne diety niełączenia

  • Nigdy nie łącz białka (w tym jajek, mięsa, serów i ryb) z produktami skrobiowymi, takimi jak: chleb, ziemniaki, kasze i ryż.
  • Spożywaj warzywa skrobiowe i inne pokarmy o dużej zawartości węglowodanów (pieczywo, ziemniaki) z gotowanymi, nieskrobiowymi warzywami liściastymi.
  • W miarę możliwości unikaj słodkich owoców. Zamiast tego wybierz kwaśne owoce cytrusowe. Spożywaj orzechy, nasiona i bakalie tylko z surowymi warzywami.
  • Spożywanie alkoholu jest dopuszczalne na diecie separacyjnej, jednak należy przestrzegać kilku zasad. Wytrawne białe lub czerwone wina są zaliczane do kategorii produktów białkowych, zatem należy je spożywać wyłącznie z innymi produktami z tej kategorii. Piwo jest napojem bogatym w skrobię, więc nie należy je pić podczas spożywania posiłku białkowego.
  • Unikaj rafinowanego cukru i produktów przetworzonych.
  • Produkty z grupy neutralnej można spożywać w połączeniu z dowolną żywnością.
  • Słodkie owoce należy spożywać na czczo, na kilka godzin po lub 30 minut przed posiłkiem.
  • Pij dużo wody, ale nigdy w trakcie jedzenia.
  • Jedz trzy posiłki dziennie, zachowując 4 do 4,5 godzin odstępu czasowego pomiędzy nimi.

Zasady tej diety są dość restrykcyjne, jednak mogą być modyfikowane w przypadku niektórych potrzeb żywieniowych, takich jak nietolerancja glutenu. Przestrzeganie zasad diety rozdzielnej może być problematyczne dla wegetarian i wegan, ponieważ białka roślinne, takie jak: rośliny strączkowe czy komosa ryżowa, również zawierają węglowodany.

Doktor Hay stworzył dietę rozdzielną z myślą o pokonaniu własnych problemów zdrowotnych. Jednak może być ona z powodzeniem wykorzystywana podczas procesu odchudzania przez osoby walczące z nadwagą. Jest ona polecana również osobom z chorobami układu sercowo-naczyniowego oraz cierpiącymi z powodu problemów trawiennych.

Dieta rozdzielna – przykładowe jadłospisy

  • Śniadanie (białkowe): jajecznica z szynką, usmażona na maśle.
  • Obiad (węglowodanowy): makaron pełnoziarnisty ze szpinakiem i pomidorami.
  • Kolacja (węglowodanowa): ryż gotowany na mleku migdałowym z owocami i cynamonem.
  • Śniadanie (węglowodanowe): naleśniki pełnoziarniste z musem bananowym i syropem klonowym.
  • Obiad (białkowy): grillowana ryba z warzywami i surówką z kapusty kiszonej.
  • Kolacja (węglowodanowa): płatki owsiane z jogurtem naturalnym słodzonym miodem lub syropem klonowym i pokrojonym w kostkę jabłkiem.

Doskonałym pomysłem na zdrową przekąskę między posiłkami jest garść ulubionych orzechów z bakaliami lub sałatka ze świeżych owoców, takich jak: kiwi, ananas, jabłko lub banan. Należy pamiętać, aby każdy posiłek lub przekąskę przyjmować na pusty żołądek.

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.