Grejpfrut na odchudzanie – Na czym polega dieta grejpfrutowa?

Dieta grejpfrutowa jest znana już od XX wieku. Jest dietą odchudzającą, zwaną też dietą Hollywood. Opiera się na codziennym spożywaniu grejpfrutów w postaci świeżych owoców i soku. Stosowana przez dwa tygodnie gwarantuje szybką utratę zbędnych kilogramów, a nawet zgubienie 10 kilogramów.

Stwórcy diety grejpfrutowej twierdzą, że jest to doskonały sposób na osiągnięcie intensywnego spadku wagi, dzięki dużej zawartości enzymów. Wspierają one spalanie tłuszczu w organizmie. Ostatnie badania wykazały, że są dowody naukowe do tego typu twierdzenia. Efektowność diety grejpfrutowej zależna jest przede wszystkim od obniżenia wartości kalorycznej posiłków oraz ograniczenia spożywania tłuszczów czy węglowodanów.

Na czym polega dieta grejpfrutowa?

Dieta grejpfrutowa to okres dwóch tygodni. Dziennie spożywa się 3 główne posiłki oraz do 2 przekąsek. Razem dostarczają one 800-1000 kcal. Jednak cytrusy nie stanowią części bazowej codziennego jadłospisu. Są tylko jego nieodłącznym dodatkiem. Znane są 2 typy diety grejpfrutowej. Dieta ta opiera się na zjedzeniu ½ grejpfruta lub wypiciu ½ szklanki soku grejpfrutowego, bez dodatku cukru. Powinno się go pić podczas lub po każdym posiłku. Inny wariant zaleca spożywanie 2-3 owoców dziennie oraz dodatkowo, jeśli mamy na to ochotę 2-3 szklanki soku jako przekąskę.

Stosując taką dietą grejpfrutową musimy ograniczyć spożywanie tłuszczów oraz węglowodanów złożonych. Oznacza to, że musimy zrezygnować ze smażonych dań, czerwonego mięsa, wszelkich słodyczy, tłustego nabiału, masła, oleju, a także soli, która zatrzymuje wodę w organizmie.

W jadłospisie pomimo grejpfrutów znajdziemy:

  • Jaja
  • Chudy nabiał
  • Białe mięso i ryby – Gotowane, najlepiej na parze i pieczone.
  • Warzywa
  • Owoce o niskim indeksie glikemicznym
  • Pełnoziarniste pieczywo. ryże i makarony
  • Kawa i herbata
  • Posiłki powinno się spożywać regularnie, co 3-4 godziny. Trzeba wystrzegać się też podjadania. Rozłożenie sobie kolejnych dań zapewni poczucie długotrwałej sytości na cały dzień, pomimo niskiej wartości energetycznej tej diety.

Dieta grejpfrutowa nie powinna być stosowana przez okres dłuższy niż 2 tygodnie. Nie jest dobrze zbilansowana i nie dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dlatego można ją powtórzyć dopiero po kilkutygodniowej przerwie od odchudzania.

Czytaj także: Choco Lite – czekoladowy koktajl na odchudzanie

Jakie są przeciwwskazania do stosowania diety grejpfrutowej?

Dieta grejpfrutowa powinna być odpowiednia przede wszystkim dla osób, które cieszą się świetnym zdrowiem. Spowodowane jest to dość ubogim składem oraz niską wartością energetyczną. Z tego względu nie jest zalecana ludziom, pracującym fizycznie lub mającym potrzeby żywieniowe takie jak matki karmiące, kobiety w ciąży czy dzieci. Przyczyną jest fakt, ze sok z grejpfruta zwiększa ryzyko zaburzenia metabolizmu wielu medykamentów, dlatego dieta grejpfrutowa nie jest zalecana w sytuacji przyjmowania leków.

Przeczytaj też: Najlepsze spalacze tłuszczu

Dieta grejpfrutowa – jadłospis

Jeśli chcemy przygotować posiłki, powinniśmy skrupulatnie odmierzać składniki w taki sposób, aby łączna wartość energetyczna nie przekraczała zalecanego ich poziomu. Każde z dań głównych najlepiej musi dostarczać zbliżonej wartości energetycznej. Jadłospis złożony z 5 posiłków powinien wyglądać w ten sposób:

  • I śniadanie – 2 kromki pełnoziarnistego chleba, chuda szynka, filiżanka kawy bez mleka i cukru, połówka grejpfruta
  • II śniadanie – jogurt naturalny, jabłko, szklanka soku grejpfrutowego.
  • Obiad – pół szklanki ryżu, pieczony dorsz, sałatka z pomidorów z czosnkiem, skropionych oliwą z oliwek, herbata oraz ½ grejpfruta
    Podwieczorek – sałatka owocowa z ½ grejpfruta, ½ banana, herbata
  • Kolacja – szklanka mleka 1,5% lub 2%, 2 łyżki płatków owsianych, ½ grejpfruta

Właściwości grejpfruta – grejpfrut a odchudzanie

Grejpfrut zdobył uznanie jako bazowy składnik diety odchudzającej, ponieważ istnieje przekonanie, że zawiera on substancje, które usprawniają metabolizm oraz umożliwiają lepszą przemianę tłuszczy. Takiego twierdzenia nie udało się jednak jak dotąd potwierdzić. Natomiast pewne jest, że zawiera szereg właściwości leczniczych, które sprawiają, że jest nieodłącznym elementem zdrowej diety, niekoniecznie takiej, która służyć będzie zgubieniu zbędnej tkanki tłuszczowej.

Grejpfruty to niezwykłe bogactwo witamin, minerałów oraz silnych przeciwutleniaczy. Regularne spożywanie takich cytrusów wspiera odporność organizmu, ograniczając tez niekorzystne działanie wolnych rodników, co zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu oraz spowalnia procesów starzenia się organizmu. Zawarte w grejpfrutach substancje pozytywnie oddziałują na układ krwionośny, obniżając poziom złego cholesterolu we krwi. Świetnie działają także na wątrobę, nerki oraz kondycję skóry.

Myślę, że podczas diety odchudzającej grejpfruty mogą być odpowiednią propozycją w menu, ponieważ w 100 g owocu jest zaledwie 42 kalorii i składają się przede wszystkim z wody. Duża zawartość błonnika pokarmowego powoduje, że zapewniają długotrwałe poczucie sytości. Ponadto mają niski indeks glikemiczny, niska produkcja łączy się ze znacznie większym zużywaniem rezerw tłuszczowych. Zawartość w grejpfrutach flawonoidów ma działanie antyoksydacyjne, dlatego wspomaga wszelkie diety detoksykujące.

Zobacz także: Spirulin Plus

 

Dieta grejpfrutowa i efekty jej stosowania

Nieustanna zawartość grejpfrutów w naszej diecie przyczyni się do świetnego zdrowia oraz zgrabnej sylwetki. Jednak każdy produkt, który jest spożywany w nadmiarze może zaszkodzić tak jak wyeliminowanie z menu określonych wartości odżywczych. Dieta grejpfrutowa nie jest bardzo skomplikowana, raczej mało restrykcyjna w porównaniu do innych diet. Gwarantuje błyskawiczne efekty, ale może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie. Z tego względu trzeba się dobrze zastanowić nad rozpoczęciem kuracji grejpfrutowej. Powoduje osłabienie, zmęczenie, niezdolność skupienia uwagi, zawroty, migreny, biegunki, zaparcia, zaburzenia pracy nerek, wątroby, a także odwodnienie. Dodatkowo rezultaty jej nie są stałe. Tak mają ilość przyjmowanych kalorii powoduje, że organizm przestawia się na tryb oszczędnego wydatkowania energii, co prowadzi też do zwolnienia przemiany materii. Konsekwencją jest u większości pojawienie się efektu jo-jo po zakończeniu odchudzania. Grejpfruty więc najlepiej jest włączyć do dobrze zbilansowanej diety i spożywać kilka ich w tygodniu, zamiast tworzyć na ich podstawie dietę.

Czytaj też: Koktajle na odchudzanie

Grejpfrut na odchudzanie – Na czym polega dieta grejpfrutowa?
5 (100%) 1 vote

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.