Jak zmniejszyć apetyt? Tylko skuteczne sposoby

Istnieje wiele przypadków, w których mamy do czynienia z osobami borykającymi się z nadwagą bądź otyłością. Powodem ich problemów zawsze jest nadmierny apetytem. Przyczyna się to do dostarczania zbyt dużych ilości jedzenia w stosunku do dziennego zapotrzebowania. Skutkiem tego jest magazynowanie zapasów w postaci tkanki tłuszczowej. Więc jeśli mamy problem z nadprogramowymi kilogramami warto wiedzieć jak zmniejszyć nasz apetyt i jak osiągnąć wymarzoną szczupłą sylwetkę.

Różnica między apetytem a głodem

Głód to łaknienie i nie jest tym samym, co apetyt. Poczucie głodu oraz pustego żołądka ma najczęściej podłoże fizjologiczne, oraz daje się we znaki, wtedy, gdy brakuje naszemu ciału odpowiednich wartości odżywczych, Jest to stopniowe uczucie, które dosyć długo narasta i towarzyszą mu symptomy w postaci burczenia żołądka i odgłosów skurczów jelit. Później następują migreny, pogarsza się nasz nastrój, pojawia się drżenie rąk, osłabienie organizmu, a w skrajnych przypadkach nawet omdlenie.

Długie okresy głodówki mogą mieć naprawdę katastrofalne i nieodwracalne skutki takie jak osłabienie odporności czy zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej. Może to przyczynić się do zaburzeń pracy serca i całkowitego wyniszczenia organizmu. Ryzykujemy także rozwojem utajonych dolegliwości.

Natomiast apetyt jest nagłą ochotą na zjedzenie konkretnego rodzaju jedzenia: słodyczy, słonych przekąsek, fast foodów itd. Apetyt można także definiować jako chęć na dany typ posiłku, ma podłoże psychologiczne i spowodowane jest bodźcem np. widokiem, zapachem, rozmową lub emocją związaną z jedzeniem. Dość sporo osób ma silne związane emocje z jedzeniem. Pojawia się u nich chęć rekompensowania za nieprzyjemne przeżycia i odczucia, jakich doświadczyli w ciągu ostatniego czasu.

Jak zmniejszyć apetyt? Naturalne sposoby

Bazą będzie zupełna zmiana nawyków żywieniowych, wybieranie i spożywanie zdrowszych produktów żywnościowych. Polecam zrezygnować z wysoko przetworzonych, a zamiast tego sięgać po te surowe o niskim poziomie przetworzenia, które charakteryzują się znacznie lepszymi wartościami odżywczymi. Wesprze to w stabilizacji odpowiedniego poziomu cukru we krwi, co da uczucie długotrwałej sytości, a także pomoże zredukować masę ciała, ponieważ w większości są niskokaloryczne.

Niezmiernie istotna jest tutaj także zawartość błonnika pokarmowego. Jeśli w naszej diecie znajdą się surowe, gotowane w wodzie lub na parze warzywa i owoce, chude ryby i mięso, produkty pełnoziarniste, suszone owoce, ziarna, pestki i orzechy da nam to uczucie pełnego żołądka. Unikajmy jednak produktów z zawartością szkodliwych konserwantów, słodzików, w tym syropu glukozowo-fruktozowego, spulchniaczy i barwników. Najlepszym sposobem będzie przygotowanie samemu posiłków i rezygnacja z gotowych lub półgotowych produktów.

Dość często osobom, które chcą zrzucić niepotrzebne kilogramy towarzyszy ochota na słodycz. Czy da się zmniejszyć apetyt na słodycze? Najlepiej, jeśli sięgniemy po artykuły żywnościowe, z dużą zawartością chromu, co obniża apetyt na słodki smak. Takimi będą daktyle, gruszki, brokuły, wołowina i żółtka jaj. Niedobór cynku może objawić się nie tylko napadami wilczego apetytu, ale też głodu. Jak temu zapobiec? Spożywajmy produkty takie jak cebula, czosnek, otręby, groch oraz fasola.

W ograniczaniu nadmiernego apetytu dosyć ważny jest także sposób spożywania posiłków. Jedzenie częściej, ale w mniejszych porcjach jest lepsze. Dlatego starajmy się jeść regularnie 4-5 posiłków dziennie. Jest możliwe, że w tą metodą unikniemy wahań poziom cukru we krwi i „atakowania lodówki”. Nie możemy zapomnieć także o śniadaniu, piciu dużej ilości wody oraz spożywaniu pokarmów, które zawierają dużą zawartość świeżych owoców i warzyw. Jeśli bardzo doskwiera nam chęć podjadania, najlepiej będzie zdecydować się na zdrowe przekąski w postaci marchewek, orzechów, bakalii, jabłek czy bananów. Zawsze lepsze to niż czekolada, od której gwałtownie nam wzrośnie poziom cukru, a w efekcie pochłoniemy ja całą.

Hamowanie apetytu dzięki sztuczkom psychologicznym

Podjadanie ma w sobie pewne elementy charakterystyczne dla uzależnienia. Dlatego warto jest sięgnąć po przetestowane sposoby radzenia sobie z mechanizmem nałogu:

  • Przeczekaj apetyt – Na pewno często towarzyszyła Ci chęć na coś słodkiego, słonego lub chrupiącego. Minie ona, jeśli odgonimy te myśli od siebie i zajmiemy się czymś innym. Najlepszym sposobem na myśli o jedzeniu, jest zastąpienie ich innymi! Możesz w takiej chwili poczytać książkę, włączyć ciekawy film, posprzątać dom lub wyjść na zakupy.
  • Unikaj sytuacji wiążących się z jedzeniem. – Czasem warto w ramach spotkania z przyjaciółmi w popularnej restauracji, wyjść po prostu na spacer, obejrzeć telewizję lub zająć się kolorowankami dla dorosłych, robieniem na drutach, malowaniem, pisaniem itd.
  • Wyrzuć z domu wszystkie produkty typu „zapalniki” – czyli coś, co jest naszą słabością: słodycze, chipsy, paluszki, a zastąpmy to suszonymi owocami, pestkami dyni, ziarnami czy orzechami.
  • Posiłek przygotuj sam – Według wielu ekspertów podczas gotowania karmimy swój umysł. Przygotowujmy więc posiłki dokładnie je planując. Dania powinny być różnorodne, a przede wszystkim smaczne. Obfite tak, aby za godzinę nie dokuczał Ci znowu głód.
  • Żadnych dokładek – Na talerz nałóż odpowiednią porcję, taką, którą zjesz w całości, ale nie przejesz się. Najlepiej, aby była ona na małym talerzu. Taki posiłek stwarza pozory większego niż realnie jest.
  • Jedz powoli. – Sposób jedzenia jest także bardzo ważny i umożliwia lepszą kontrolę na spożywanym posiłkiem. Jednocześnie daje Ci lepszą ocenę stanu nasycenia i działa pozytywnie dla układu trawiennego.
  • Jedz inną ręką – Nie jest to wygodne, ale ciężkich przypadkach się sprawdza. Pozwala na lepiej zaplanowany przebieg spożywania dania i daje większą satysfakcję z niego.

Zioła i preparaty na zmniejszenie apetytu

Chcąc poskromić nadmierny apetyt wsparciem mogą się okazać zioła. Najlepiej stosować liście malin, kolendrę, kruszynę, pokrzywę, cykorię, miętę pieprzową czy rozmaryn lekarski.

Wszystkie apteki internetowe i stacjonarne mają w swojej ofercie przeróżne tabletki i kapsułki na zmniejszenie apetytu. W formułę takich preparatów wchodzą głównie pektyny roślinne, zawiera je ocet jabłkowy, a także wyciągi z roślin hamujących apetyt i usprawniających przemianę materii takich jak piperyna, guarana, gorzka pomarańcza, african mango . Swoje właściwości hamujące apetyt zawdzięczają obecności chromu, czyli pierwiastka, który jest odpowiedzialny za metabolizm glukozy, a którego niedobory mogą zwiększać ochotę na słodkie przekąski.

Jak zmniejszyć apetyt? Tylko skuteczne sposoby
5 (100%) 2 votes

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

4 Comments on “Jak zmniejszyć apetyt? Tylko skuteczne sposoby”

  1. Moim ulubionym sposobem jest picie dużej ilości wody i spożywanie większych posiłków rano, niż wieczorem 😀 Wtedy nie okradam lodówki

  2. No i po przeczytaniu tego artykułu mam ochotę na coś słodkiego, ale niee… trzeba trzymać apetyt, po efekty już widoczne, a nie chce ich utracić !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.