Jazda na rowerze skutecznym sposobem na zrzucenie tkanki tłuszczowej. Korzyści zdrowotne korzystania z roweru

Jazda na rowerze to forma aktywności fizycznej wybierana bardzo chętnie przez wiele osób, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów. Podczas takiej formy treningu nie męczymy się tak bardzo, jak w przypadku joggingu, a także możemy cieszyć się świeżym powietrzem i piękną okolicą. Co więcej, dzięki rowerowi zwiedzimy więcej, gdyż jesteśmy w stanie zrobić więcej kilometrów. Jak jeździć na rowerze, aby schudnąć? Czy jazda na rowerze niesie ze sobą więcej korzyści zdrowotnych? Zobaczmy!

Zalety z jazdy na rowerze

Jazda na rowerze stanowi świetny sposób na odchudzanie, gdyż już godzina takiej aktywności fizycznej pozwala zrzucić nawet do 500 kcal. Dzięki rowerowi mamy możliwość nie tylko wyrzeźbić sylwetkę, ale również wzmocnić i wymodelować mięśnie nóg. Pedałowanie niesie ze sobą także inne korzyści zdrowotne: pozwala nam się dotlenić, poprawia samopoczucie, reguluje poziom cukru we krwi, pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu.

Na rowerze warto jeździć, jeżeli chcemy poprawić swoją kondycję i wydolność. Systematyczne przejażdżki przyzwyczają nasze ciało do regularnego ruchu, usprawniając funkcjonowanie układu nerwowego i układu krążenia. Co więcej, praktycznie każdy może z roweru korzystać,a jedyne przeciwwskazania do korzystania z tego sprzętu to poważne schorzenia układu krążenia oraz zaawansowane choroby stawów czy kręgosłupa.

Efekty zdrowotne jazdy na rowerze

Chcąc osiągnąć korzyści zdrowotne z jazdy na rowerze, wcale nie trzeba szybko i silnie pedałować. Już krótka wycieczka w umiarkowanym tempie pozwoli nam cieszyć się ruchem oraz zaletami, które płyną wraz z nim.

Jazda na rowerze zapobiega chorobom wieńcowym

Ta korzyść wiąże się z każdym rodzajem aktywności fizycznej. Jazda na rowerze pozwala nam dotlenić organizm. Co więcej, zachowując prawidłową pozycję podczas jazdy na rowerze, wspomagamy fazy oddechowe poprzez mięśnie obręczy barkowej. Aktywność działa korzystnie na układ krążenia i pobudza do ruchu całe ciało, pozwalając zachować zdrowe naczynia krwionośne, jak również kości i stawy. Systematyczny ruch to również świetna profilaktyka żylaków.

Jazda na rowerze nie obciąża stawów

Wiele rodzajów aktywności fizycznej, pomimo wielu zalet, niesie ze sobą ryzyko obciążenia, a tym samym również uszkodzenia stawów. Tymczasem jeżdżąc na rowerze, możemy wysmuklić sylwetkę oraz wyrzeźbić mięśnie nóg, nie obciążając kolan.

Podczas jazdy na rowerze angażowane są mięśnie: trójgłowy łydki, mięsień krawiecki, czworo-głowy uda, dwugłowy uda, pośladkowy wielki. W trakcie pedałowania pracują jednak także mięśnie przykręgosłupowe, brzucha oraz (w niewielkim stopniu) kończyn górnych. W trakcie jazdy mięśnie dłużej pozostają w fazie rozkurczu niż skurczu, nie są też obciążone ciężarem całego ciała. W taki sposób ryzyko obciążeń i urazów stawów jest znacznie zmniejszone.

Jazda na rowerze a kondycja fizyczna

Jeżdżąc na rowerze, możemy skutecznie poprawić kondycję fizyczną i koordynację ruchową. Systematyczne wycieczki pozwalają utrzymać nam dobrą formę i cieszyć się wysoką wytrzymałością ruchową.

Rower poprawia nastrój

Podczas aktywności fizycznej zwiększa się ilość endorfin, które bezpośrednio wpływają na dobre samopoczucie. Jeżeli jeździmy na rowerze mobilnym na świeżym powietrzu, dodatkowo korzystamy z otoczenia przyrody oraz słońca, co również poprawia nam humor. Jazda na rowerze odpręża i pozwala się zrelaksować.

Jazda na rowerze skuteczna na spalanie tkanki tłuszczowej

Rower uznawany jest za jeden z najlepszych sprzętów, sprzyjających rzeźbieniu sylwetki i utracie zbędnych kilogramów. Jednak, aby jazda na rowerze dała naprawdę dobre efekty odchudzające, musimy wiedzieć, jak jeździć. Krótkie wycieczki mogą nie dawać wymaganych efektów, gdyż przez pierwsze 30 minut nasze mięśnie i tkanki korzystają z własnych zapasów glukozy. Dopiero później wzrasta zapotrzebowania na energię, którą organizm zaczyna czerpać z zapasów tkanki tłuszczowej. Jeżeli więc chcemy schudnąć, warto nastawić się na dłuższe wycieczki lub jazdę bardziej ekstremalną, a także treningi interwałowe.

Jak jeździć na rowerze, żeby schudnąć?

Jeźdź systematycznie

Jeżeli stawiamy na jazdę na rowerze, najlepsze efekty uzyskamy, trenując regularnie. Jak wspomniałam wcześniej, już godzina jazdy na rowerze pozwoli nam zrzucić 400-500 kcal. Nie oznacza to jednak, że jeżeli skrócimy ten czas o połowę, spalimy 200 kcal. Dopiero po ok. 30 minutach nasz organizm zaczyna pobierać energię z tkanki tłuszczowej i następuje jej spalanie. A więc im więcej jeździmy, tym więcej kilogramów stracimy.

Przy dłuższych przejażdżkach powinniśmy utrzymywać stałe tempo jazdy – ok. 15 km na godzinę po prostej drodze.

Zobacz również: Suplement kontrolujący wagę Keto Actives. Sprawdź skład

Interwały na rowerze

Na rowerze można także wykonywać interwały. Oznacza to zmianę tempa z bardzo intensywnego na umiarkowane po odpowiednim upływie czasu. Przy rowerze najlepiej sprawdza się rozpoczęcie jazdy od tempa umiarkowanego, aby po 20 minutach zwiększyć do maksymalnego i pedałować tak długo, aż nie starczy nam siły. Taki trening skutecznie wpłynie na nasz metabolizm, a tym samym przyspieszy spalanie tkanki tłuszczowej.

Rowerek stacjonarny – korzyści

Jazda na rowerze mobilnym zapewnia znacznie więcej korzyści niż na rowerku stacjonarnym. Jednak niektórzy preferują treningi w klubie lub w domu, a taki sprzęt sprawdza się również wtedy, gdy pogoda nie dopisuje.

Ćwiczenia na rowerku stacjonarnym mają szereg korzyści, które pozwolą nam cieszyć się ruchem podobnie, jak w przypadku jazdy na rowerze zwykłym. Są to:

  • licznik kilometrów – możemy monitorować, jaki dystans pokonaliśmy;
  • licznik tętna – utrzymując odpowiednie tętno przez cały okres treningu, wpływamy na przyspieszenie procesów spalania tkanki tłuszczowej;
  • regulacja poziomów – jeżeli chcemy wzmocnić mięśni nóg i pośladków, mamy możliwość wybrania wyższego poziomu trudności.

Nic nie zastąpi wycieczki na rowerze mobilnym, podczas której możemy cieszyć się przyrodą i pooddychać świeżym powietrzem. Jednak w zakresie kondycyjnym oraz w procesach spalania tkanki tłuszczowej, rower stacjonarny również dobrze się sprawdzi. Co więcej, umożliwia nam trening o każdej porze roku!

Jazda na rowerze – o czym jeszcze warto pamiętać?

Niezależnie od tego, czy jeździmy na rowerze, aby schudnąć, czy po to, żeby poprawić kondycję, powinniśmy przyłożyć się nie tylko do treningu, ale również do innych parametrów, takich jak:

  • ustalenie odpowiedniej trasy – warto wiedzieć, po jakim podłożu będziemy jeździć jeszcze zanim wsiądziemy na rower. Ważne również, aby przed treningiem ustalić ilość kilometrów, jakie chcemy przebyć;
  • nawodnienie – uzupełnianie płynów podczas wysiłku fizycznego jest bardzo ważne, dlatego na każdym trening powinniśmy zabrać ze sobą butelkę z wodą lub elektrolity;
  • odżywianie – po treningu musimy zadbać o uzupełnienie strat energetycznych; jeżeli zależy nam na efektach odchudzających, zdrowa, zbilansowana dieta jest wskazana;
  • akcesoria – zanim zaczniemy jeździć na rowerze, upewnijmy się, czy nasz rower jest w pełni sprawny, Warto także wyposażyć się w kask i ochraniacze, aby zabezpieczyć się przed skutkami ewentualnych upadków.

Czytaj też: Bieganie naturalnym sposobem na odchudzanie. Jak biegać,a by schudnąć?

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.