Kolagen – przyczyny i skutki niedoboru. Źródła kolagenu

Kolagen to jeden z kluczowych elementów budulcowych wszystkich tkanek w organizmie ludzkim. Odpowiada nie tylko za kondycję naszych kości i stawów, ale zwany jest również białkiem młodości, ze względu na jego wpływ na wygląd skóry. To on sprawia, że skóra jest jędrna i gładka, opóźniając powstawanie zmarszczek.

Kolagen wytwarzany jest przez organizm samodzielnie, jednak po 25 roku życia tempo jego produkcji spada. Niedobór tego składnika wiąże się z oznakami starzenia oraz problemami ze stawami, dlatego warto uzupełniać jego braki, stosując suplementację. Jaki kolagen wybierać, czym charakteryzuje się kolagen rybi oraz jaki kolagen na stawy sprawdzi się najlepiej? Odpowiedzi na te i inne pytania, związane z tym specyficznym białkiem znajdziecie w artykule poniżej.

Sprawdź: Jak ustrzec się przed żylakami?

Kolagen – co to jest?

Kolagen to najważniejsze białko tkanki łącznej, występujące w całym organizmie. Jego składniki budulcowe to aminokwasy: glicyna, prolina, hydroksyprolina i hydroksyzyna. Stanowi główny budulec macierzy zewnątrzkomórkowej chrząstek, ścięgien, skóry i tkanek kości. Jego właściwości sprawiają, że jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania, gdyż stanowi swego rodzaju podporę dla wielu elementów ciała. Odpowiedzialny jest za jędrność skóry oraz zdrowie stawów i kości. Wpływa także na szybsze gojenie się ran. I chociaż nasz organizm potrafi wyprodukować go samodzielnie, z wiekiem zdolność do tworzenia tego białka spada i jest go coraz mniej. Jego suplementację zaleca się w celu opóźnienia procesów starzenia organizmu oraz wzmocnienia kondycji stawów, zwłaszcza u osób starszych i sportowców.

W przeszłości kolagen najczęściej dostarczano z zewnątrz w postaci żelatyny. Aktualnie jego uzupełnianie jest znacznie prostsze, gdyż na rynku znajduje się szereg suplementów. Kolagen w proszku, w kapsułkach, kolagen do picia – wybór jest szeroki. Zobaczmy kto i jak powinien suplementować kolagen.

Przyczyny i skutki niedoboru kolagenu

Organizm człowieka potrafi syntezować kilkanaście typów kolagenu. Jego włókna ulegają systematycznej wymianie, a stare, zerwane, zostają zastępowane nowymi. Jednym ze składników znanych z dużego udziału w tworzeniu włókien kolagenowych, jest witamina C. Sporą rolę odgrywa w tym procesie także miedź.

W momencie, gdy tempo produkcji włókien kolagenowych spada, zaczynamy dostrzegać pierwsze objawy niedoboru tego białka. Skóra traci na elastyczności i pojawiają się zmarszczki. Ubytki kolagenu dostrzegamy również w stawach, które stają się mniej funkcjonalne. Objawy zmniejszonej produkcji kolagenu możemy dostrzec również w zaburzeniach funkcjonowania narządów wewnętrznych czy spadku jakości wzroku, Objawy nasilają się szczególnie u kobiet po menopauzie, gdy zmniejsza się wydzielanie estrogenów, zaburzając tym samym produkcję kolagenu.

Niestety upływowi czasu nie możemy zapobiec i nie da się całkowicie wyeliminować skutków niedoboru kolagenu. Jednak dzięki specjalnej suplementacji oraz diecie, możemy je skutecznie spowolnić.

Czym jest kolagenoza?

Kolagenozą nazywane są choroby, będące skutkiem zapalenia tkanki łącznej.

Objawy kolagenozy:

  • podwyższona temperatura;
  • częste zmęczenie;
  • utrata wagi;
  • dolegliwości bólowe.

Do chorób, związanych z zapaleniem tkanki łącznej nalezą między innymi:

  • reumatoidalne zapalenie stawów;
  • toczeń rumieniowaty;
  • zapalenia wielomięśniowe.

Każda z tych chorób wymaga indywidualnego sposobu leczenia, w którym często zalecane jest przyjmowanie leków przeciwzapalnych.

Jak uzupełniać kolagen?

Pierwsze objawy niedoboru kolagenu zauważamy na skórze. Pojawiają się zmarszczki, robi się sucha i wiotka. Następnie dostrzegamy utratę sprawności funkcjonowania stawów, a to już znak, że trzeba zacząć działa. Na rynku istnieje wiele form suplementów, które możemy wykorzystać, aby dostarczyć swojemu ciału kolagenu.

Kolagen rybi – charakterystyka

Najlepszym kolagenem, który możemy dostarczać swojemu organizmowi, jest kolagen rybi, gdyż jego struktura najbardziej zbliżona jest do białka ludzkiego. Jest on bardzo dobrze przyswajalny przez człowieka i możemy go otrzymać w różnej formie. Najbardziej popularny jest kolagen rybi w proszku, choć znajdziemy także kapsułki, suplementy do picia, czy kolagen rybi zawarty w kremie na zmarszczki.

Kolagen wytwarzany z tołpygi nazywany jest przez niektórych kolagenem naturalnym, właśnie ze względu na podobieństwo do kolagenu ludzkiego.

Kolagen na stawy

Choć zdolność kolagenu do ujędrniania skóry jest powszechnie znana, nie wszyscy wiedzą, że białko to ma wiele innych właściwości. Jego rola w utrzymaniu dobrej kondycji kości i stawów również jest bardzo ważna. Kolagen pojawia się w wielu suplementach na stawy dla sportowców, którzy najczęściej narażeni są na urazy i kontuzje. Zaleca się stosowanie podobnych produktów również osobom starszym, które z racji wieków, mogą mieć problemy z poruszaniem się.

Kolagen przyspiesza procesy gojenia się ran i zmniejsza widoczność blizn. Wzmacnia włosy, zapewniając im zdrowy wygląd i zapobiegając wypadaniu. Co więcej, kolagen rybi jest bezpieczny w stosowaniu i nie wywołuje skutków ubocznych.

Wraz z kolagenem stosować możemy również inne suplementy, zwiększające ruchomość stawów, np. Aliviolan. Połączenie dwóch skutecznych produktów wzmocni efekty.

Kolagen w tabletkach, w proszku czy kolagen do picia?

Duża ilość suplementów z kolagenem sprawia, że wiele osób nie wie, na jaką formę się zdecydować. Decydując się na dany produkt, zawsze warto sprawdzić ile jest w nim kolagenu oraz jaki jest to kolagen. Warto również zwrócić uwagę na produkty, usprawniające jego wchłanianie, są to: witamina C, algi morskie czy kwas hialuronowy. Kolagen dobrze komponuje się również z cynkiem, który przyspiesza syntezę białka.

To, jaką formę kolagenu wybierzemy, zależy od nas. Tabletki charakteryzują się łatwością w przyjmowaniu, kolagen do picia to gotowe napoje, które wystarczy spożyć, a kolagen w proszku możemy rozpuścić lub dodać do jogurtu czy owsianki. W sprzedaży dostępnych jest cała masa produktów, a wśród nich są takie, które cieszą się wyjątkową skutecznością, jak musujący FizzyColagen.

Kolagen na skórę można dostarczać także zewnętrznie w postaci specjalnych kremów z kolagenem, których celem jest zazwyczaj ujędrnianie skóry i likwidacja zmarszczek. Kolagen znajdziemy także w maściach na blizny.

Czytaj też: Poznaj sekret młodości z Collagen Select

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.