Kwasy tłuszczowe omega-3 – właściwości. Omega 3 na skórę, włosy i paznokcie

Kwasy tłuszczowe omega-3 należą do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i pełnią w naszym organizmie szereg ważnych funkcji. Zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik wykazują przede wszystkim kobiety w ciąży oraz sportowcy, choć sporej ilości tych kwasów potrzebują również dzieci i młodzież. Omega-3 ma duże znaczenie nie tylko dla zachowania naszego zdrowia, ale i urody. Pomagają utrzymać młodość i chronią nas przed wieloma chorobami. Zobaczmy, jakie są właściwości kwasów omega-3, gdzie je znajdziemy i jak wpływają na nasz organizm, stosowane wewnętrznie i zewnętrznie.

Kwasy omega 3 – charakterystyka

Kwasy omega 3 należą do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), a dokładniej do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. W skład omega 3 wchodzi kwas linolenowy (ALA), będący substratem do produkcji kwasu eikozapentaenowego (EPA) i kwasu dokozaheksaenowego (DHA).

Omega 3 – właściwości

Kwasy omega 3 pełnią w naszym organizmie szereg różnych funkcji zdrowotnych. Oddziałują one między innymi na:

  • układ krwionośny – są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serca i naczyń krwionośnych; zapewniają sprawny przepływ krwi, hamują nadmierną agregację płytek krwi, normalizują ciśnienie i wpływają na odpowiednią elastyczność naczyń krwionośnych;
  • układ nerwowy – spowalniają procesy starzenia mózgu i innych komórek ciała; redukują powstawanie zmian neurodegeneracyjnych, prowadzących do poważnych chorób. Wspomagają koncentrację, pamięć i zdolności poznawcze;
  • układ hormonalny – zwiększają wrażliwość komórek na insulinę;
  • układ immunologiczny – wspomagają odporność, wykazują działanie przeciwzapalne; redukują ryzyko zapadnięcia na choroby autoimmunologiczne;
  • układ pokarmowy – wspierają przemianę materii, biorą udział w procesach metabolicznych, łagodzą stany zapalne jelit;
  • układ kostny – ułatwiają wchłanianie wapnia do tkanki kostnej, zwiększają wytrzymałość kości;
  • układ oddechowy – redukują dolegliwości, związane z astmą wziewną i alergią;
  • układ moczowo-płciowy – w profilaktyce raka prostaty u mężczyzn, raka piersi i macicy u kobiet;
  • wzrok – są niezbędne do prawidłowego rozwoju narządu wzroku i utrzymania go w dobrej kondycji;
  • skórę, włosy i paznokcie – poprawiają ich kondycję.

Kwasy omega-3 niezbędne są również dzieciom, kobietom w ciąży, a także sportowcom. Mogą wspomagać procesy odchudzania, dlatego warto wdrożyć je do codziennej diety.

Powyżej przedstawiłam ogólny zarys właściwości kwasów omega-3. Szerzej opisałam je w późniejszych akapitach.

Niedobór kwasów omega 3 objawy i przyczyny

Wśród objawów niedoboru kwasów omega 3 wyróżniamy:

  • wypadanie włosów;
  • suchość skóry i włosów;
  • łamliwość paznokci;
  • zmniejszoną odporność; częstsze zapadanie na infekcje;
  • częste oddawanie moczu;
  • zwiększone pragnienie;
  • problemy z drogami oddechowymi;
  • zespół suchego oka;
  • spowolnione gojenie się ran;
  • skurcze nóg w czasie chodzenia;
  • częste infekcje ucha środkowego;
  • przyspieszenie symptomów starzenia się organizmu;
  • problemy z krążeniem.

Niedobory kwasów tłuszczowych zdarzają się głównie wtedy, gdy zbyt mało mamy ich w codziennej diecie. Konieczne jest więc zbilansowanie diety i wzbogacenie jej w zdrowe tłuszcze.

Kwasy Omega 3 – źródła

łosoś atlantycki - źródło kwasów omega 3

Największe ilości omega 3 znajdują się w:

  • rybach (łososiu atlantyckim, sardeli europejskiej, sardynkach, śledziu, makreli, pstrągu, mieczniku, tuńczyku, halibucie, dorszu);
  • oleju lnianym;
  • orzechach włoskich;
  • nasionach chia;
  • oleju rzepakowym.

Wpływ kwasów omega 3 na zdrowie człowieka

Omega 3, a układ krwionośny


Szacuje się, iż regularne dostarczanie kwasów omega 3 zmniejsza ryzyko zawału serca nawet o 42%.

Kwasy omega 3 wspomagają układ krwionośny w następujący sposób:

  • redukują ryzyko arytmii serca;
  • zapobiegają migotaniu przedsionków w przypadku zawału serca;
  • zmniejszają nadmierną krzepliwość krwi, rozrzedzają ją i redukują lepkość;
  • zapobiegają arteriosklerozie;
  • hamują przyklejanie się krwinek do uszkodzonych naczyń krwionośnych, zapobiegając powstawaniu zakrzepów oraz zatorów; zmniejszają ryzyko udaru u osób starszych;
  • zapobiegają procesom zapalnym, a dzięki temu przeciwdziałają stwardnieniu ścian tętnic;
  • obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) i podnoszą dobrego (HDL), zapobiegają rozwojowi miażdżycy; są niezbędne do prawidłowego transportu lipidów;
  • wyrównują ciśnienie, obniżają częstość akcji serca;
  • przyczyniają się do zahamowania małopłytkowości, czyli zmniejszaniu ilości płytek krwi ;
  • poprawiają makro i mikrokrążenie u pacjentów z cukrzycą typu 2;
  • zwiększają rozpad fibryny, wspomagają więc leczenie żylaków;
  • wykorzystywane w leczeniu i profilaktyce białaczki szpikowej.

Omega 3, a układ nerwowy

Mózg człowieka, aż w 60% zbudowany jest z tłuszczów, w tym 25% to kwasy omega 3. Jak widać, są one więc niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu,a tym samym, całego układu nerwowego.

Kwasy omega 3 wspomagają koncentrację i myślenie.

Kwasy tłuszczowe omega 3 wspomagają układ nerwowy poprzez:

  • poprawę ukrwienia mózgu i stymulację przepływu impulsów nerwowych między substancją białą i szarą;
  • usprawnienie zdolności poznawczych, wspomaganie myślenia i koncentracji;
  • zwiększenie kreatywności;
  • ochronę przed szkodliwymi czynnikami;
  • łagodzenie różnych chorób neurologicznych;
  • zwiększenie poziomu serotoniny w mózgu, a przez to na poprawę samopoczucia;
  • zmniejszenie ryzyka zapadnięcia na chorobę Alzheimera i demencję;
  • poprawę stany chorych na padaczkę;
  • kształtowanie mózgu i układu nerwowego u płodu.

Omega 3, a układ pokarmowy

Kwasy tłuszczowe omega 3 wspomagają wiele procesów metabolicznych oraz biochemicznych w organizmie człowieka. Mają duże znaczenie dla utrzymania zdrowego układu pokarmowego, wspomagając go w następujący sposób:

  • łagodzą stany zapalne jelit;
  • działają żółciopędnie;
  • wykazują właściwości rozkurczowe;
  • chronią przed chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy;
  • wzmacniają, uszczelniają i nawilżają błony śluzowe układu pokarmowego;
  • redukują zaparcia;
  • rozpuszczają kamienie żółciowe i chronią przed powstawaniem nowych;
  • przyspieszają metabolizm i zapobiegają nadmiernemu odkładaniu tkanki tłuszczowej, co sprawia, że są pomocne w procesach odchudzania;
  • zapobiegają rozwojowi cukrzycy;
  • redukują ryzyko zapadnięcia na nowotwór trzustki i jelita grubego.

Omega 3, a układ kostny

Kwasy omega 3 są nam niezbędne do utrzymania zdrowych kości. Ich systematyczne dostarczanie wpływa na:

  • lepsze wchłanianie wapnia do tkanki kostnej, co zwiększa wytrzymałość kości;
  • zmniejszenie ryzyka zapalenia stawów;
  • złagodzenie bólu i uczucia sztywności przy chorobach reumatycznych;
  • zwiększenie skuteczności działania leków przeciwzapalnych;
  • wspomaganie profilaktyki i leczenia osteoporozy.

Omega 3, a układ odpornościowy

Kwasy Omega 3 regulują poziom cytokin, których podwyższony poziom odpowiada za rozwój wielu chorób. Tym samym wzmacniają układ odpornościowy i zapobiegają:

  • chorobom autoimmunologicznym;
  • chronicznym zapaleniom;
  • alergiom;
  • rozwojowi nowotworów.

Omega 3, a układ oddechowy

Niewiele osób wie, iż kwasy tłuszczowe omega 3 wpływają korzystnie także na układ oddechowy, redukując dolegliwości, związane z astmą i alergią wziewną. Dodatkowo:

  • zmniejszają ryzyko zachorowania na zapalenie płuc oraz nowotwór płuc;
  • zmniejszają stany zapalne u pacjentów z mukowiscydozą i powodują nadprodukcję śluzu, przez co działają ochronnie;
  • redukują stany zapalane w drogach oddechowych;
  • zmniejszają zużycie tlenu podczas ćwiczeń, co ma duże znaczenie dla sportowców.

Omega 3, a układ moczowo – płciowy

Omega 3 sprawdzają się w profilaktyce raka prostaty u mężczyzn oraz raka piersi i macicy u kobiet. Badania wykazują również, iż mogą wpływać na zahamowanie rozwoju powstałego już nowotworu i zapobiegać rozwojowi przerzutów. Szczególnie ważne są dla kobiet, ponieważ:

  • pozytywnie działają na cykl miesiączkowy, blokując prostaglandyny, które zwiększają jej obfitość;
  • redukują bóle menstruacyjne;
  • zapobiegają bezpłodności, związanej z zespołem policystycznych jajników;
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób psychicznych i niedorozwoju umysłowego u płodu;
  • zmniejszają ryzyko przedwczesnego porodu nawet o 50%;
  • kobiety, które stosują dietę bogatą w omega 3, rzadziej zapadają na depresję poporodową;
  • łagodzą skutki uboczne terapii hormonalnej;
  • zmniejszają objawy menopauzy;
  • badania wykazują, iż zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu przy zapłodnieniu in vitro.

Omega 3 – działanie na wzrok

Kwasy omega 3 wpływają na prawidłowy rozwój narządu wzroku – oka. Oznacza to, iż ich niedobór może powodować poważne wady wzroku. Co więcej, omega 3 chroni komórki nerwowe oka, nie dopuszczając do zwyrodnienia plamki żółtej. Są również przydatne w leczeniu zespołu suchego oka.

Omega 3 na włosy, skórę i paznokcie

Omega 3 to jeden ze składników, który pomoże nam zadbać o wygląd naszych włosów, skóry i paznokci. Czasem wypadanie i przesuszanie włosów to nie skutek niedoboru biotyny, a właśnie kwasów tłuszczowych omega.

Niedobory kwasów tłuszczowych omega widoczne są także na skórze. Pierwszym tego objawem jest wysuszenie naskórka i szorstkość skóry. Badania wykazują, iż kwasy omega 3 i omega 6 w odpowiednich proporcjach sprawdzają się w leczeniu atopowego zapalenia skóry oraz spowalniają powstawanie zmarszczek, a także redukują te już powstałe. Co więcej, kwas gamma-linolenowy jest budulcem ceramidów, które uszczelniają naskórek i zapobiegają utracie wody.

Kwasy Omega 3 w pielęgnacji skóry mają znaczenie również ważne, jak koenzym q10, kolagen czy witamina C. Nie tylko wygładzają i nawilżają cerę, ale działają również przeciwzapalnie.

W pielęgnacji skóry stosować można omega 3 zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie w postaci kremów z dodatkiem tego składnika lub naturalnych olejków.

Kwas omega 3 stosowany na skórę pomaga w walce z:

  • trądzikiem, łuszczycą, atopowym zapaleniem skóry;
  • wypadaniem włosów;
  • odleżynami, owrzodzeniami, czyrakami;
  • trudno gojącymi się ranami i oparzeniami;
  • łamliwymi paznokciami.

Omega 3 – pomoc dla sportowców

Badania wykazują, iż zażywanie kwasów omega-3 w diecie może wpłynąć korzystnie na anabolizm mięśni. Przy systematyczne suplementacji zaobserwowano wzrost syntezy białka mięśniowego oraz wzrost siły o 4%. Co więcej, omega 3 wpływają na poprawę wydolności fizycznej, zmniejszają stany zapalne w mięśniach i redukują zakwasy po ciężkim treningu, sprzyjając regeneracji.

Podczas częstych i intensywnych treningów, układ odpornościowy narażony jest na uszkodzenia. Kwasy omega 3 redukują to ryzyko, wzmacniając układ odpornościowy, a więc i zmniejszając podatność sportowców na infekcje. Omega 3 wspomagają kondycję stawów, zmniejszając bóle i stany zapalne. Wpływając korzystnie na układ nerwowy, stymulują prawidłowy wzrost mięśni i stanowią dodatkowe źródło energii.

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.