Nasiona chia na odchudzanie – małe ziarenka o wielkiej mocy!

Nasiona chia nazywane są też szałwią hiszpańską i znajdują się na liście najzdrowszych produktów żywieniowych. Takie małe ziarenka to przede wszystkim bogactwo substancji korzystnych dla naszego organizmu. Jedną z nich jest błonnik pokarmowy, który sprawia, że chia aktywnie wspierają proces zrzucania nadprogramowych kilogramów. Błonnik ten nie tylko odpowiada za właściwości spalające tkankę tłuszczową, ale także za inne. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co zawierają oraz jak działają ziarenka chia. Poznaj kilka metod wykorzystania ich w swojej kuchni.

Nasiona chia – właściwości prozdrowotne

Ziarenka chia zyskują popularność oraz dużą przychylność pośród zwolenników zdrowego odżywania. Faktem jest, że zawierają niepowtarzalną porcję zdrowotną, dzięki zawartości cennych kwasów omega 3 i omega 6 w odpowiednich dla ludzkiego organizmu dawkach. Nasiona chia są także niezwykłym źródłem białka, które wyróżnia idealny] profil aminokwasowy.

Szeroka gama minerałów, które zawierają te ziarenka to kolejna niezmiernie ważna kwestia. W chia możemy znaleźć bardzo duże ilości: wapnia, magnezu, potasu, fosforu, cynku, żelaza, selenu, miedzi, manganu. Warto wspomnieć też o obecności przeróżnych witamin z grupy B, kwasu foliowego, witaminy C, A oraz E. Dodatkowo nasiona chia mają bardzo dużą zawartość antyoksydantów, czyli przeciwutleniaczy. Zwalczają one niebezpieczne działanie dla naszego organizmu wolnych rodników. Dlatego działają przeciwstarzeniowo i zapobiegają uszkodzeniom komórek powstawaniu nowotworów, guzów czy mutacji.

Zobacz także: Ranking spalaczy tłuszczu

Stosując codziennie około 3 łyżeczki ziarenek chia uzyskamy bardzo pozytywne rezultaty, zauważalne pod względem naszego zdrowia. Przede wszystkim uzupełnimy niedobory minerałów, witamin oraz białek. Wzmocnimy też naszą odporność, lepsza będzie nasza kondycja fizyczna, dlatego nareszcie poczujemy się zrewitalizowani. Regularne spożywanie chia sprzyja mocnym kościom, stawom, zębom. Zyska również nasz układ nerwowy i krążenia, a także mózg czy serce. Osoby, które narzekają na słabe, łamliwe włosy, skórę oraz paznokcie będą też bardzo zaskoczone działaniem nasion chia.

Nasiona chia na odchudzanie oraz dobre trawienie

Wysoka zawartość błonnika pokarmowego sprawia, że nasiona chia wywierają korzystny wpływ na układ trawienny. Z tego względu polecany jest nie tylko osobą pragnącym zrzucić nawet dużą nadwagę, ale również cierpiącym na dolegliwości takie jak zaparcia, wzdęcia i problemy jelitowe. Chia wykazały zdolność do wiązania wody w układzie pokarmowym. Zwiększają też objętość masy jelitowej, zwiększają intensywność ruchów perystaltycznych, regulują też proces wypróżniania. Stosując chia ograniczymy głód i uzyskamy długotrwałe poczucie sytości, co pozwoli rzadziej sięgać po jedzenie oraz pozytywnie odbije się na naszej masie ciała.

Należy zwrócić uwagę, że nie tylko błonnik, który jest obecny w nasionach chia pielęgnuje proces uzyskania wymodelowanej i zgrabnej sylwetki. Niezbędnym tutaj działaniem cechują się też białka, którego w chia jest bardzo dużo. Wyhamowuje ono apetyt oraz stymuluje przemianę materii. Prowadzi to do lepszego spalania kalorii przez organizm, a to sprzyja procesom redukcji wagi. Jednak to nie wszystko. W ziarnach chia znajduje się też kwas chlorogenowy, spowalniający absorpcję cukrów z przewodu pokarmowego do krwi. Przeciwdziała to nieposkromionemu apetytowi, atakom głodu i pomaga łatwiej zrzucać kilogramy.

Czytaj też: Najlepsze tabletki na odchudzanie

Jak stosować nasiona chia?

Neutralny smak ziaren chia sprawia, że można je dodać do przeróżnych dań obiadowych, sałatek, koktajli oraz deserów. Dodawać je możemy do takich potraw w całości lub mielić, podobnie jak w przypadku siemienia lnianego. Uzyskamy zamiennik dla zwykłej mąki w ten sposób. Warto nimi zagęszczać też zupy, sosy i używać jako farsze do pulpetów. Otrzymamy dzięki nim odpowiednią konsystencję, ponieważ po napotkaniu wody tworzą z nią gęsto zawiesinę.

Najczęściej nasiona chia dodaje się do koktajli, puddingów, sałatek, surówek, owsianek, pieczywa czy ciastek domowej produkcji. Sprawdzają się też jako jeden ze składników dietetycznych deserów czy zdrowy zamiennik bułki tartej, dlatego można ich używać jako panierki. Stosując te ziarenka możemy wprowadzić do naszej kuchni dietetyczne posiłki, ponieważ zrezygnujemy z wysokokalorycznych zaciąganych mąką albo tłustą śmietaną sosów, zup oraz panierowanych mięs metodą tradycyjną.

Nasiona chia – przepisy z ich zastosowaniem

Pudding z nasion chia i brzoskwini

  • Mleko 275 g (1,3 szkl.)
  • Nasiona chia 25 g (5 łyżeczek)
  • Brzoskwinia 100 g (1,3 szt.)
  • Miód pszczeli 12 g (2,5 łyżeczki).

Sposób przygotowania:

Nasiona chia wymieszaj z mlekiem, miodem oraz pokrojoną brzoskwinią. Wstaw na noc do lodówki, żeby nasiona napęczniały i utworzyły pudding.

Pudding chia z sosem bananowym
  • Nasiona chia 14 g (2,8 łyżeczki)
  • Jogurt naturalny 140 g (0,9 opak. po 150 g)
  • Banan 207 g (1,1 średniej szt.)
  • Orzechy 5 g

Sposób przygotowania:

Nasiona wymieszaj z jogurtem i odstaw na kilka minut. Banana zmiksuj na mus lub ugnieć widelcem. Na dnie naczynia wyłóż mus z banana, polej jogurtem wymieszanym z chia. Całość posyp posiekanymi orzechami, najlepiej włoskimi.

Serowe ciasteczka z nasionkami chia

  • Ser twarogowy chudy 70 g (2,4 plastrów)
  • Jaja kurze 35 g (0,6 szt.)
  • Mąka pełnoziarnista 64 g (6,5 łyżki)
  • Nasiona chia 11 g (2,4 łyżeczki)

Sposób przygotowania:

Jajko zmiksuj ze szczyptą soli. Dodaj twaróg, szczyptę pieprzu, kurkumy, mąkę. Zmiksuj składniki na masę. Z ciasta formuj kulki, rozpłaszcz łyżką i obtocz w nasionach sezamu (lub innych). Piecz przez 10-15 minut w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni C.

Owsianka z chia, miodem i kiwi

  • Mleko 220 g (1 szkl.)
  • Płatki owsiane 40 g (4 łyżki)
  • Nasiona chia 10 g (2 łyżeczki)
  • Kiwi 110 g (1 szt.)
  • Miód pszczeli 5 g (1 łyżeczka).

Sposób przygotowania:

Płatki zalej mlekiem, dodaj chia, miód, wymieszaj i odstaw pod przykryciem w chłodne miejsce na 2 godziny lub na noc. Rano możesz delikatnie podgrzać co chwilę mieszając, ale nie jest to konieczne. Następnie dodaj pokrojone kiwi.

Nasiona chia na odchudzanie – małe ziarenka o wielkiej mocy!
5 (100%) 3 votes

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.