Nording walking – świetnym sposobem na utratę kilogramów?

Nordic walking jest dobrze znaną metodą rekreacji. Polega ona na marszach z wykorzystaniem charakterystycznych kijków. Taka forma ruchu fizycznego jest określana jako kompozycja tradycyjnego marszu z techniką jazdy na nartach biegowych. Uprawianie nordic walking to bardzo prosty sposób, który przynosi wiele korzyści zdrowotnych.

Nordic walking stworzony został w Finlandii w latach 20. XX wieku. Jednak najbardziej popularny stał się pośród licznych amatorów tego sportu w ciągu kilku ostatnich lat. Na początku stanowił on tylko formę treningu dla biegowych sportowców. W 1997 roku został opisany przez Marko Kantaneva. Wcześniej był nieopisany, dlatego poza narciarzami biegowymi, którzy byli w tą dziedzinę wtajemniczeni nikt nie wiedział jak odpowiednio wykonuje się marsz z kijami.

Nordic walking – Jakie są zalety chodzenia z kijami?

Nordic walking nie jest przez wiele osób traktowany na poważnie. Z pozoru wszystko może wydawać się bardzo łatwe. Zwykłe maszerowanie z kijami nie powinno być zbyt dużym wysiłkiem, które wpłynie pozytywnie na nasze zdrowie. Jednak nordic walking angażuje do pracy mięśnie całego ciała. Dlatego, jeśli jest wykonywany regularnie oraz z dużą intensywnością przełoży się na rezultaty wizualne w postaci szczupłej sylwetki. Prawidłowy marsz z kijami angażuje przede wszystkim takie mięśnie jak:

  • Tricepsy
  • Bicepsy
  • Mięśnie nóg
  • Mięśnie klatki piersiowej
  • Mięśnie ramion
  • Mięśnie brzucha

Należy też podkreślić, że technika chodzenia w ramach nordic walking oddziałuje na te partie ciała inaczej niż podczas biegania czy chodzenia. Taka forma aktywności może stanowić dobry dodatek do biegania. Nie wszyscy są jednak świadomi, że nordic walking to też trzy podstawowe poziomy aktywności.

  • Poziom zdrowotny
  • Poziom fitness
  • Poziom sportowy

Poziomy te różnią się od siebie intensywnością oraz przeznaczeniem. Natomiast najmniejszy wysiłek wkłada się na poziomie zdrowotnym i jest on skierowany przede wszystkim do starszych osób czy po kontuzjach, którzy chcą odzyskać sprawność fizyczną. Ten poziom pozwala na wykonywanie 1-2 treningów po 30 minut w tygodniu. Najbardziej intensywny wysiłek wykonywany jest na poziomie fitness. W tej sytuacji wskazane są trzy jednostki treningowe po około półtorej godziny. Najwięcej wysiłku wymaga oraz przynosi najlepsze rezultaty poziom sportowy. W tej fazie treningi powinny odbywać się na zróżnicowanym terenie takim jak pagórki, wąwozy, góry. Tempo wykonywania ćwiczeń powinno być jednak dość intensywne. W ciągu tygodnia wskazane jest odbywanie trzech treningów z zachowaniem dziennej przerwy. Podczas niej organizm będzie mógł się zregenerować.

Czytaj też: Ranking spalaczy tłuszczu

Nordic walking – Jak prawidłowo chodzić, by schudnąć?

Ta technika jest istotnym elementem nordic walking. Spalanie tkanki tłuszczowej jest jedną z wielu korzyści, które może przynieść regularne uprawnianie tego marszu z kijkami. Prawidłowe chodzenie uzależnione jest od kilku technik. Dlatego trzeba pamiętać o kilku kwestiach:

  • Kroki muszą być stawiane z przeniesieniem ciężaru ciała od stopy, przez śródstopie aż po palce.
  • Kije muszą być skierowane pod skosem do tyłu przez cały czas trwania marszu.
  • Kiedy stawiamy prawą piętę, lewy kij musi dotykać podłoża. W przypadku lewej nogi jest to prawy kij.
  • Podczas wykonywania ruchu do przodu ręką, nie może ona przekraczać linii bioder.
    Kijki trzymane muszą być na samym końcu, tam, gdzie znajduje się odpowiednie wyprofilowanie dla dłoni.

Zalecane jest by osoby, które dopiero rozpoczynają przygodę z nordic walking zaczęły naukę chodzenia z kijami bez nich. Takie ćwiczenia pozwolą wyrobić sobie odpowiednie nawyki i utrzymywanie prostej sylwetki, odpowiednie stawianie stóp czy rozluźnienie ramion. Po 1-2 próbnych marszach bez kijów można będzie śmiało zacząć ćwiczyć ze specjalnymi kijami. Pamiętajmy jednak, że nordic walking jest taką samą aktywnością fizyczną jak inne. Z tego powodu ten trening poprzedza się kilkuminutową rozgrzewką.

Tym, którym zależy na spalaniu tkanki tłuszczowej polecam zaprojektować sobie plan treningowy, które będzie sumiennie realizowany. Najbardziej skuteczne będzie ćwiczenie na poziomie fitness, czyli długie treningi w szybkim tempie, które umożliwią zrzucenie kilogramów oraz poprawienie wyglądu całego ciała.

Nordic walking – Jakie wybrać kijki?

Tutaj sprzęt ma ogromne znacznie, ponieważ jest on nieustannie używany i podatny na uszkodzenia. Dobrze wiedzieć, że kijki do nordic walking wyróżniają się od innych kijków. Te do chodzenia cechuje to, że mają na górze specjalne rękawiczki. Możliwe jest więc przenoszenie na kij ruchu ramion. Dokonując zakupu kijów do nordic walking świetnie będzie przymierzyć rękawiczki. W ten sposób sprawdzimy, czy komfortowo się z nimi czujemy oraz długość. Większość dobrej jakości kijków jest regulowana, dzięki czemu można je dopasować do każdej osoby i jej wzrostu. Jeśli osoba, która planuje treningi nordic walking ma zamiar wykonywać je na asfalcie powinna zakupić specjalne gumowe nakładki na dolną część kijków.

Przeczytaj także: Najlepsze tabletki na odchudzanie

Nording walking – świetnym sposobem na utratę kilogramów?
5 (100%) 1 vote

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.