Przetrenowanie po treningu – Jak go uniknąć?

Istnieje wiele zalet, które zna każdy, kto regularnie uprawia aktywność fizyczną. Należą do nich lepsze samopoczucie, doskonałe zdrowie oraz bezproblemowa waga. Niekiedy jednak intensywny trening, może nieść za sobą gorszy skutek, czym jest przetrenowanie organizmu. Powstaje ono w wyniku pewnych objawów, które mogą dać się we znaki. Z tego powodu lepiej będzie go unikać.

Przeczytaj również: Najlepsze tabletki na odchudzanie

Przetrenowanie i jego objawy

Powtarzane intensywnie i z dużą częstotliwością treningi siłowe oraz zbyt długie ćwiczenia wytrzymałościowe mogą często owocować nadmiernym obciążeniem mięśni czy stawów. Objawami może też być wyczerpanie organizmu oraz zakłócony proces jego regeneracji. Najczęściej pojawiające się symptomy przetrenowania to:

  • Boleści stawów oraz mięśni
  • Mniejsza wydolność organizmu i mocy treningowych
  • Gorszy nastrój
  • Niewystarczający poziom energii
  • Problemy ze snem
  • Odwodnienie organizmu
  • Spadek masy ciała
  • Uregulowanie masy mięśniowej
  • Mniejsza motywacja oraz niechęć do treningów
  • Rozdrażnienie, problemy z koncentracją
  • Częstsze urazy i gorsza regeneracja ciała

Zobacz także: Ranking spalaczy tłuszczu

Co robić, by nie ulec przetrenowaniu?

Przetrenowanie mięśni coraz częściej występuje u osób, próbujących w szybkim czasie uzyskać jak najlepsze efekty wizualne w postaci przyrostu tkanki mięśniowej, wyrzeźbienia sylwetki oraz spadku masy tłuszczowej. Zbyt częste i długie ćwiczenia wykonywane żmudnie, które są niedostosowane do prawdziwych możliwości sprawiają, że organizm z dnia na dzień wpada w stan coraz to większego wyczerpania, co daje nam we znaki za pośrednictwem wymienionych wcześniej symptomów.

Najefektowniejszą drogą, która zapobiegnie stanowi przetrenowania jest obserwacja własnego organizmu oraz reakcji na treningi. Jeżeli po codziennym, półtoragodzinnym treningu budzimy się rano bardzo zmęczeni i odczuwamy boleści mięśniowe, warto jest zmniejszyć częstotliwość wykonywanych ćwiczeń. Kontrolowanie reakcji naszego ciała to podstawa, która pozwoli nam zoptymalizować nasz program ćwiczeń tak, by nie przeciążyć organizmu, powstawania urazów oraz zaburzenia procesu odnowy biologicznej.

Dobrze jest też pamiętać, aby te unikalne zasady dla trenujących wprowadzić w życie. Według nich należy:

  • Dbać o dietę bogatą we wszystkie wartości odżywcze.
  • Dni ciężkich treningów powinniśmy przeplatać wypoczynkiem lub lżejszymi ćwiczeniami.
  • Dbać o dobrą ilość i jakość snu.
  • Unikać przeforsowywania się oraz zwiększać stopniowo intensywność treningów.

Przetrenowanie – Jak leczyć i pomóc wyczerpanemu organizmowi?

Jeżeli doprowadzimy organizm do tak silnego przetrenowania, czasowa rezygnacja z treningów będzie jedyną drogą, aby wspomóc zmęczony ćwiczeniami organizm w procesie regeneracji. Osoby, które nie chcą w ogóle rezygnować z ćwiczeń powinny raczej zmniejszyć ich częstotliwość oraz intensywność przynajmniej o połowę. Dodatkowo musimy zwalczyć doskwierające nam skutki przetrenowania, a więc warto będzie sięgnąć po większą ilość snu oraz odprężające i eliminujące napięcie mięśni masaże czy ćwiczenia rozciągające lub relaksujące.

Dobrze jest też wzbogacić dietę o porcje produktów, które zawierają liczne witaminy, minerały, nienasycony kwasy tłuszczowej oraz dobrze przyswajalne białko. Można też skorzystać z suplementów diety, charakteryzujące się działaniem regeneracyjnym. W sytuacji, gdy nabawimy się urazów oraz kontuzji poprzez wytężony trening, leczenie przetrenowania warto skonsultować z ekspertem.

Czytaj też: Chlorella i Spirulina

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

4 Comments on “Przetrenowanie po treningu – Jak go uniknąć?”

  1. Kiedy cierpię na przetrenowanie chodzą do masażysty i piję wodę z cytryną. Na pewno bardziej to pomaga niż samo leżenie 😛

  2. Przetrenowanie najczęściej występuje u mnie po najcięższych treningach jednak jakoś sobie z tym radzę
    Bardzo fajny artykuł Agnieszko 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.