Rodzaje i właściwości kasz

Kasza to produkt, który bardzo często polecany jest przez dietetyków i trenerów personalnych. Ze względu na sporą ilość dobrych węglowodanów oraz mnogość składników odżywczych, kasze uznawane są za jeden z najlepszych produktów spożywczych. Mogą być też rozmaicie wykorzystywane: jako zamiennik ziemniaków do obiadu, składnik sałatek, a nawet do smacznych deserów. Co więcej, istnieje wiele rodzajów kasz, a każdy z nich charakteryzuje się indywidualnymi wartościami i właściwościami zdrowotnymi. Sprawdźmy, jakie są najpopularniejsze kasze i jakie mają właściwości.

Dlaczego warto stawiać na kasze?

Istnieje kilka powodów, dla których warto wprowadzić kasze do jadłospisu. Jednym z nich jest oczywiście ciekawy smak – każda kasza charakteryzuje się inną nutą i świetnie komponuje z różnymi produktami. Kasze dostarczają naszemu organizmowi również bogactwa witamin i minerałów, takich jak: cynk, magnez, potas czy witamin z grupy B. Kasze stanowią świetne źródło węglowodanów złożonych oraz białka, składników, które są niezwykle ważne w diecie sportowca. Ponadto, niektóre rodzaje kasz są bezglutenowe, sprawdzają się więc także w diecie u osób z celiakią.

Zobaczmy, jakie kasze najlepiej wdrożyć do diety.

Sprawdź: Dieta owsiana – na czym polega?

Kasza gryczana

Kasza gryczana powstaje z nasion gryki. Występuje w dwóch rodzajach:

  • kasza gryczana palona – charakteryzuje się ciemną barwą i intensywnym smakiem;
  • kasza gryczana niepalona (biała) – uznawana za zdrowszą.

Właściwości kaszy gryczanej

  • nie zawiera glutenu, dzięki czemu może być spożywana przez osoby z celiakią;
  • zawiera sporą ilość przeciwutleniaczy, co sprawia, że wpływa korzystnie na układ nerwowy i naczynia krwionośne;
  • stanowi bogactwo witamin, między innymi: B9, B2, B6, i B5;
  • ma w sobie dużo minerałów: żelazo, potas, magnez, cynk, mangan, selen i miedź.

Kasza gryczana – przeciwwskazania

Kaszy gryczanej nie powinny spożywać osoby:

  • z niewydolnością nerek;
  • cierpiące na wrzody żołądka lub dwunastnicy;
  • dzieci poniżej 10 miesiąca życia.

Kasza gryczana – zastosowanie w kuchni

  • świetnie komponuje się z mięsem i sosami np. w gulaszu;
  • połączona z białym serem może stanowić składnik farszu do pierogów lub naleśników;
  • idealna jako farsz do warzyw;
  • świetna na kotlety;
  • zmielona może być wykorzystywana do wypieków.

Kasza jaglana

Wytwarzana z ziarna prosa. Charakteryzuje się niewielkimi ziarnami w kolorze żółtym. Przez dietetyków uważana za jedną z najlepszych dostępnych kasz.

Właściwości kaszy jaglanej:

  • nie zawiera glutenu;
  • wpływa na dobrą kondycję kości, stawów, paznokci, skóry i włosów ze względu na wysoką zawartość krzemu i żelaza;
  • pomaga w zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej;
  • stanowi bogactwo minerałów: żelazo, magnez, miedź, cynk, selen, mangan;
  • zawiera witaminy: z grupy B (B1, B2, PP, B6, B9, i B5) witamina E;
  • jest lekkostrawna.

Kasza jaglana – przeciwwskazania

Kaszy jaglanej nie powinny spożywać częściej niż raz w tygodniu osoby z niedoczynnością tarczycy.

Kasza jaglana – zastosowanie w kuchni

  • idealna do dań mięsnych i warzywnych;
  • świetnie sprawdza się jako składnik smacznych i zdrowych deserów;
  • dobrze komponuje się z jogurtem;
  • stanowi idealny pomysł na energetyczne śniadanie.

Kasza jęczmienna

Otrzymywana z ziaren jęczmienia. Ze względu na stopień rozdrobnienia dzielimy ją na:

  • kaszę jęczmienną pęczak – pełne, wypolerowane ziarno, pozbawione jedynie łuski;
  • kaszę jęczmienną perłową – kasza pęczak pocięta na kawałki, występuje w formie grubej, średniej i drobnej;
  • kaszę jęczmienną łamaną – rozdrobniony pęczak, który nie został poddany polerowaniu, dzięki czemu zachował większą ilość składników odżywczych.

Właściwości kaszy jęczmiennej:

  • wspomaga leczenie schorzeń układu krążenia;
  • zalecana osobom cierpiącym na nadciśnienie;
  • pomaga w unormowaniu poziomu glukozy we krwi;
  • stanowi dobre źródło błonnika i białka;
  • zawiera składniki mineralne: żelazo, potas, magnez, cynk, miedź, mangan, selen;
  • jest źródłem witamin B1, B2, PP, B6.

Kasza jęczmienna – przeciwwskazania

Kaszy jęczmiennej nie powinny spożywać osoby z celiakią oraz dzieci poniżej 10 miesiąca życia.

Kasza jęczmienna – zastosowanie w kuchni

  • idealna do gulaszu oraz sosów warzywnych i mięsnych;
  • świetnie smakuje z zupami różnego rodzaju;
  • doskonała do gołąbków lub jako nadzienie do warzyw;
  • dobry dodatek do sałatek warzywnych i owocowych;
  • najlepsza na kaszotto;
  • nadaje się na kotlety.

Amarantus

Jest to drobna kasza, nazywana szarłatem. Uznawana jest za jedną z najstarszych roślin uprawnych na świecie. Polecany w diecie sportowców ze względu na wysoką zawartość dobrze wchłanialnych protein.

Wartości odżywcze amarantusa:

  • zawiera sporą ilość dobrze przyswajalnego białka;
  • stanowi bogate źródło żelaza;
  • nie zawiera glutenu.

Amarantus w kuchni – zastosowanie

Amarantus najczęściej wykorzystywany jest do wypieków i słodkich deserów. W sklepach znajdziemy również amarantus ekspandowany, który świetnie sprawdzi się jako dodatek do jogurtów, musli i owsianek.

Sprawdź również: Kmin rzymski – jak wpływa na naszą sylwetkę?

Komosa ryżowa

Nazywana inaczej quinoa, jest uprawiana od lat, a jednak we współczesnej kuchni dietetycznej pojawiła się stosunkowo niedawno. Należy do grupy produktów zaliczanych do najzdrowszych, dlatego chętnie stosują ją sportowcy oraz specjaliści od zdrowego żywienia.

Właściwości odżywcze komosy ryżowej:

  • działa antyoksydacyjne;
  • łagodzi stany zapalne;
  • wykazuje właściwości przeciwalergiczne;
  • nie zawiera glutenu.

Zastosowanie komosy ryżowej w kuchni

Quinoa ma bardzo szerokie zastosowanie w kuchni. Wykorzystywana jest często jako dodatek do innych kasz, powszechnie spotkamy ją w jogurtach, możemy wykorzystać jako dodatek wypieków i deserów.

Kasza manna

Białą, drobna kasza, która powstaje w procesie przemiału pszenicy na mąkę. Jest bardzo łatwa w przygotowaniu i uwielbiana przez dzieci.

Kasza manna – właściwości

  • zawiera witaminy: B1, B2, B6, B9, B5, PP;
  • ma dużo składników mineralnych: potas, magnez, cynk, żelazo, mangan, miedź;
  • zawiera dużą ilość jodu;
  • jest lekkostrawna.

Kasza manna – zastosowanie w kuchni

Wykorzystywana najczęściej do zagęszczania zup i innych potraw. Świetnie sprawdza się jako dodatek do deserów. Najpopularniejsza jest podawana na mleku z owocami.

Kuskus

Jasnożółta, drobna kasza, powstała z pszenicy durum. Jej ziarna gotowane są na parze i polerowane. Cieszy się sporą popularnością nie tylko ze względu na składniki odżywcze, ale także na szybkość przygotowania. Zazwyczaj wystarczy zalać ją wrzątkiem i odczekać 5 minut, aby była gotowa do spożycia.

Kuskus – właściwości

  • jest lekkostrawna;
  • zawiera składniki mineralne: B1, B2, B5, PP, B6 i B9 oraz kwas foliowy;
  • stanowi bogate źródło białka i węglowodanów;
  • charakteryzuje się mniejszą ilością łuszczów w porównaniu do innych kasz.

Kuskus – przeciwwskazania

Ze względu na zawartość glutenu, kuskus nie jest zalecany osobom cierpiącym na celiakię oraz dzieciom do 9 miesiąca życia.

Kuskus – zastosowanie w kuchni

Świetnie smakuje na słodko, dodana do jogurtu, musli i innych deserów. Wykorzystywana do wypieków. Odpowiednia do potraw mięsnych, świetnie komponuje się z sosami mięsnymi i warzywami.

Kasza bulgur

Kasza bulgur powstaje z gotowanych, wysuszonych i gniecionych ziaren pszenicy durum. Występuje w trzech odmianach:

  • drobnoziarnistej;
  • średnioziarnistej;
  • gruboziarnistej.

Kasza bulgur – właściwości

  • wspomaga prace układu sercowo-naczyniowego;
  • korzystnie wpływa na układ nerwowy;
  • zawiera minerały: wapń, magnez, żelazo, fosfor, potas, sód, cynk;
  • stanowi źródło witamin: A,E,K, B6, kwasu foliowego, niacyny, ryboflawiny;
  • wspomaga trawienie.

Kasza bulgur – przeciwwskazania

Kasza bulgur zawiera gluten,a więc nie jest zalecana osobom, które wykazują nietolerancję glutenu.

Zobacz też: Dieta zupowa – czy pomoże Ci schudnąć?

Rodzaje i właściwości kasz
5 (100%) 1 głosów

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.