Słodkie, zdrowe przekąski, czyli czym zastąpić tradycyjne słodycze

Słodkości to coś, bez czego wiele osób nie może się obejść. Wiadomo, cukier dodaje nam energii i poprawia nastrój, nic dziwnego, że chętnie sięgamy po batoniki czy cukierki. Nie należą one jednak do produktów zdrowych, a zbyt duża ich ilość, może przekształcić się w nadmierne kilogramy, za którymi idą dodatkowe problemy. Jeżeli chcemy zadbać o swoją sylwetkę, ale nie możemy zrezygnować z czegoś słodkiego w ciągu dnia, możemy postawić na zdrowe zamienniki słodyczy. Jakie są najlepsze słodkie, ale zdrowe przekąski i z czym możemy je komponować?

Daktyle

Daktyle charakteryzują się przede wszystkim oryginalnym, słodkim smakiem, ale pomimo tego są również bardzo zdrowe. Owszem, zawierają w sobie dość dużą ilość cukrów prostych, jednak są to cukry występujące naturalnie, stanowią więc doskonałe źródło energii. Właściwości daktyli doceniają nie tylko sportowcy, ale również rodzice, którzy coraz częściej zastępują nimi słodycze dla swoich dzieci.

 

Właściwości zdrowotne daktyli

Zapobiegają miażdżycy i nadciśnieniu

Daktyle ograniczają odkładanie się cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych. Poprawiają profil lipidowy cholesterolu, a tym samym zapobiegają miażdżycy i chronią przed chorobami układu sercowo-naczyniowego, takimi jak choroba wieńcowa, udar mózgu czy zawał serca.

Daktyle wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe dzięki zawartości naturalnych salicylanów, które na nasz organizm oddziałują podobnie do aspiryny. Duża zawartość potasu zawartego w daktylach, chroni przed nadciśnieniem tętniczym.

Daktyle pomagają na zaparcia

Duża zawartość błonnika, znajdującego się w daktylach wpływa na prawidłową perystaltykę jelit i ułatwia wypróżnianie.

Daktyle na ukojenie nerwów

Daktyle zawierają dużo witamin z grupy B, które działają uspokajająco i wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego. Co więcej, suszone daktyle zawierają taurynę, która ułatwia zasypianie.

Witaminy i minerały zawarte w daktylach:

Witaminy:

Witamina C – 0,4/0 mg

Tiamina – 0,052/0,050 mg

Ryboflawina – 0,066/0,060 mg

Niacyna – 1,274/1,610 mg

Witamina B6 – 0,165/0,249 mg

Kwas foliowy – 19/15 µg

Witamina A – 10/149 IU

Witamina E – 0,05/0 mg

Witamina K – 2,7/2,7 µg

Minerały:

Wapń – 39/64 mg

Żelazo – 1,02/0,90 mg

Magnez – 43/54 mg

Fosfor – 62/62 mg

Potas – 656/696 mg

Sód – 2/1 mg

Cynk – 0,29/0,44 mg

Daktyle to nie tylko bogactwo właściwości odżywczych, ale także świetny smak. Uwielbiają je zarówno dorośli, jak i dzieci. Można je jeść solo lub dodać do jogurtu czy owsianki. Świetnie sprawdzą się jako słodka, zdrowa przekąska zastępująca cukierki i inne łakocie.

Morwa biała

Morwa biała to roślina, którą znajdziemy w sklepach w różnej postaci (tabletek, herbatek), jednak najlepiej smakują jej suszone owoce, które charakteryzują się słodkim smakiem i doskonale potrafią zaspokoić chęć na słodycze.

Właściwości zdrowotne morwy białej

Jest to nie tylko smaczna przekąska, ale również roślina, wykazująca szerokie właściwości lecznicze.

Morwa biała jako przeciwutleniacz

Morwa biała wykazuje szerokie właściwości antyoksydacyjne, zapobiegając odkładaniu się cholesterolu we krwi, a tym samym redukując uszkodzenia miażdżycowe.

Morwa biała obniża poziom cukru

Badania wykazały, że morwa biała (pomimo swojego słodkiego smaku) obniża, a nie podwyższa poziom cukru we krwi. Ze względu na zawartość związku DNJ, którego działanie polega na zmniejszeniu szybkości rozpadu skrobi zawartej w pożywieniu na cukry proste, przyczyniając się do zmniejszenia hiperglikemii poposiłkowej.

Morwa biała na odchudzanie

Badania nad morwą białą wykazały, że pomaga ona pozbyć się nadmiernych kilogramów. Spożywana w różnej postaci jest świetnym produktem wspomagającym odchudzanie.

Morwa biała na odporność

Owoce morwy białej zawierają sporą dawkę witamin i minerałów, przyczyniają się więc do poprawy funkcjonowania układu immunologicznego i zmniejszają ryzyko infekcji.

Morwa biała jako źródło energii

W naszym kraju morwa biała staje się coraz bardziej doceniana przez sportowców i dietetyków. Jest nie tylko bardzo zdrowa, ale stanowi również doskonałe paliwo dla naszego organizmu.

Morwa biała świetnie smakuje zarówno spożywana bez niczego, jak i jako słodki dodatek np. do jogurtów. Wykorzystując owoce tej rośliny, nie musimy stosować już dodatkowych słodzików, ponieważ sama w sobie jest słodka.

Sprawdź: Chcesz chudnąc? Zobacz najlepsze programy an trening cardio HIIT i TABATA

Ciemna czekolada

Większość dostępnych na sklepowych półkach czekolad to czekolady mleczne, zawierające spore ilości cukru i innych dodatków. Znacznie zdrowsza jest czekolada gorzka, jednak tę również musimy wiedzieć, jak wybrać. Najlepsza będzie ta, która ma jak najmniej dodatków, a jak największą zawartość kakao. O czekoladzie gorzkiej mówi się w momencie, gdy ilość ziaren kakaowych w czekoladzie wynosi więcej niż 60%. Jeżeli jest ich mniej, jest to czekolada deserowa lub mleczna.

W sklepach znajdziemy gorzkie czekolady o zawartości kakao nawet do 98%. Im więcej ziaren, tym czekolada ma bardziej gorzki smak, ale ma większą zawartość magnezu i daje więcej energii. A jakie inne właściwości zdrowotne ma ciemna czekolada?

Gorzka czekolada jest bogata w składniki odżywcze, takie jak:

  • żelazo – wspomaga produkcję czerwonych krwinek;
  • magnez – dodaje energii, dba o zdrowy rozwój mięśni, wspomaga mózg, redukuje uczucie zmęczenia;
  • spora ilość węglowodanów – źródło energii;
  • niacyna – wspomaga uwalnianie zawartej w pokarmie energii;
  • flawonoidy – podnoszą odporność organizmu, hamują odkładanie złego cholesterolu, regulują skurcze mięśni;
  • teobromina – stymuluje układ nerwowy;
  • fenylotylamina – należy do grupy endorfin, odpowiedzialnych za dobry nastrój.

Gorzka czekolada jest źródłem antyoksydantów i wykazuje właściwości przeciwnowotworowe. Co więcej, badania udowodniły, że ciemna czekolada w przeciwieństwie do innych słodyczy, nie powoduje próchnicy zębów. Jest też dobra dla kobiet w ciąży, ponieważ wpływa na prawidłowy rozwój płodu.

Największą ciekawostką jest to, że czekolada gorzka może pomóc nam w odchudzaniu. Zawarte w niej kakao sprawia, że zawiera ona mniej tłuszczu, dzięki czemu trzustka nie produkuje nadmiernej ilości insuliny, przez co proces trawienia jest spowolniony, pozostawiając uczucie sytości na dłużej.

Naukowcy twierdzą, że kilka kostek ciemnej czekolady dziennie może przyczynić się dla zdrowia naszego organizmu. Jeżeli mamy ochotę na czekoladę, najlepiej wybierać właśnie taką, która zawiera więcej niż 60% kakao.

Zobacz też: Zupa świetną metodą na odchudzanie? Sprawdź tę ciekawą dietę!

Banany

Banany należą do jednych z najsłodszych owoców, uwielbianych zarówno przez dorosłych, jak i dzieci. Co więcej, wykazują one sporo właściwości zdrowotnych i mogą okazać się pomocne przy niektórych schorzeniach.

Właściwości bananów:
  • pomagają obniżyć ciśnienie i poziom złego cholesterolu;
  • wspomagają walkę z depresją;
  • pomocne w leczeniu anemii;
  • działają korzystnie na układ nerwowy;
  • wspomagają trawienie;
  • przywracają prawidłową perystaltykę jelit;
  • zapobiegają nowotworom nerek;
  • są doskonałym źródłem energii.

Banany ze względu na ich słodki smak, mogą zastąpić słodycze lub być wykorzystywane jako słodzik do deseru (zwłaszcza banany miękkie, dojrzałe). Są także bogatym źródłem witamin i minerałów, przede wszystkim potasu, magnezu, żelaza, cynku oraz witaminy C, Witaminy A i E oraz witamin z grupy B.

Suszone owoce

Morele, śliwki, rodzynki – to świetne słodkie przekąski, którymi można skutecznie zastąpić słodycze. Zawierają sporo witamin i minerałów, jednak podczas ich wyboru, sprawdzajmy etykietę opakowań. Najlepsze suszone owocowe to takie, bez dodatku oleju i cukrów sztucznych.

 

 

 

Zdrowy, słodki i smaczny posiłek? Oto kilka pomysłów na smaczny podwieczorek

Podane powyżej produkty świetnie sprawdzają się jako przekąski, jednak trudno się nimi najeść. Dla tych, którzy poszukują czegoś na smaczny, ale zdrowy podwieczorek lub drugie śniadanie, polecamy poniższe produkty.

Serek wiejski z owocami lub dżemem 100%

Serek wiejski to produkt z dużą zawartością białka, niezbędnego do budowy i regeneracji mięśni. Co więcej, jest niskokaloryczny, świetnie sprawdza się więc jako posiłek dietetyczny.

Serek wiejski sam w sobie słodki nie jest, jednak wystarczy dodać do niego garść świeżych malin, rozdrobnionego banana, jagody, truskawki czy różnego rodzaju owoce suszone lub po prostu dżem naturalny 100%, a otrzymujemy smaczny, słodki i zdrowy deser.

Jogurt naturalny z odżywką białkową i owocami

Jogurt naturalny sam w sobie jest doskonałym probiotykiem, wspomagającym pracę jelit. Szczególnie sportowcy doceniają mieszankę jogurtu z odżywką białkową o dowolnym smaku. Już te dwa składniki wystarczą, aby stworzyć smaczny, słodki deser, jednak dla urozmaicenia możemy dodać suszone lub świeże owoce, orzechy i bakalie.

Grzanki z masłem orzechowym i dżemem 100%

Grzanki z chleba pełnoziarnistego, posmarowane naturalnym masłem orzechowym i dżemem 100% to przysmak, którym zachwycają się Amerykanie. W Polsce także staje się coraz bardziej popularny. Taki posiłek jest smaczny, słodki i zdrowy, a co więcej, zapełni nas na dłuższy czas.

 

 

Zobacz: Koktajle białkowe na odchudzanie

Oceń artykuł

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.