Śniadanie – jeść czy nie jeść, aby schudnąć? Jak powinno wyglądać zdrowe śniadanie?

Dużo mówi się o tym, że śniadanie stanowi najważniejszy posiłek dnia. Czy to prawda? Jaki wpływ ma jedzenie śniadania na odchudzanie oraz co powinniśmy jeść, aby cieszyć się zdrowiem i dobrą kondycją?

Śniadanie to pierwszy dzienny posiłek, który spożywamy zazwyczaj w godzinach porannych. I choć dobór produktów spożywanych podczas tego posiłku bywa różny w innych krajach i kulturach, to jednak większość państw uznaje go za bardzo ważny element poprawnego funkcjonowania. Doskonale wiemy, że kawy i papierosa za zdrowe śniadanie uznać nie możemy. Co więc powinno znaleźć się na naszym stole jako pierwszy posiłek po przebudzeniu? Z pewnością powinny to być potrawy bogate w składniki odżywcze. Śniadanie musi być syte, jednak nie powinno być zbyt ciężkie, warto więc stawiać na produkty lekkostrawne, które dodają nam energii, nie powodując przeciążenia żołądka, które może prowadzić do uczucia ciężkości. Pamiętajmy, że od jakości naszego śniadania może zależeć jakość naszego dnia, warto więc skupić się na doborze składników na pierwszy posiłek.

Co jeść na śniadanie?

Niektórzy uważają, że śniadanie powinno składać się głównie z białka lub tłuszczy, czego najlepszym przykładem będą jajka. Inni twierdzą, że poranny posiłek powinien zapewniać nam maksymalną ilość energii, dlatego najlepiej postawić na węglowodany, zarówno proste, jak i złożone, czyli owoce oraz produkty zbożowe. Różne są opinie na ten temat, aktualnie jednak najpowszechniejsza wersja mówi o tym, że najważniejsze są witaminy i minerały. Śniadanie powinno być lekkostrawne, ale zapewniające sytość na długi czas jednocześnie.

Zasady dobrego śniadania:

  • białko zapewni sytość na długi czas;
  • węglowodany gwarantują zastrzyk energii;
  • tłuszcze umożliwiają rozpuszczenie niektórych witamin, są również źródłem energii;
  • owoce, warzywa i produkty zbożowe to źródło cennych witamin i błonnika, wspomagającego pracę jelit.

Śniadanie można komponować bez ograniczeń. Popularną potrawą śniadaniową jest owsianka, czyli płatki owsiane ugotowane na mleku lub wodzie z dodatkiem orzechów albo owoców. Jajecznica lub kanapki z ugotowanym jajkiem to również świetna opcja na poranny posiłek. Do tego można dołączyć jabłko lub brzoskwinie oraz filiżankę zielonej herbaty. Pomysłów na śniadanie jest całe mnóstwo i możemy wybierać posiłki, jakie nam smakują. Musimy jednak pamiętać, aby zawierały one odpowiednią ilość wartości odżywczych, które wspomogą nasze funkcjonowanie w ciągu dnia.

Jakie znaczenie dla zdrowia ma jedzenie śniadania?

Opinie dotyczące wpływu jedzenia śniadań na poprawne funkcjonowanie są zróżnicowane. Niektórzy twierdzą, że śmiało można zrezygnować z tego posiłku, wystarczy jedynie przyzwyczaić organizm do tego, że rano nie jemy. Mimo tego śniadanie to przecież spora dawka energii na cały dzień. Większość osób w godzinach porannych rozpoczyna pracę, a to oznaczy, że energia jest dla nich niezbędna, a brak śniadania może przyczynić się do spadku koncentracji oraz wydajności. Wpływ śniadania na zdrowie jest widoczny w różnych aspektach naszego dnia, a niejedzenie porannego posiłku może mieć szkodliwy wpływ na nasz organizm, który, oczywiście, nie będzie widoczny natychmiast, a jedynie po jakimś czasie.

Niejedzenie śniadań, a zaburzenia metaboliczne

Badania wykazują, że regularna rezygnacja ze śniadanie zwiększa ryzyko pojawienia się zaburzeń metabolicznych. Pogorszenie wskaźników dotyczy głównie stężenia glukozy i insuliny oraz profilu lipidowego krwi. Wskaźniki te mają bezpośredni wpływ na zachorowalność na choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzycę i zespoły metaboliczne.

U osób, które systematycznie śniadania jedzą, zauważono niższe poziomy glukozy i insuliny oraz niższe stężenie cholesterolu.

Śniadanie a funkcje poznawcze

Węglowodany stanowią dla nas źródło energii. Dostarczają naszemu ciału glukozy, która transportowana jest do komórek mózgowych i wykorzystywana jako paliwo. Dzięki temu możemy lepiej skoncentrować się na pracy zarówno tej psychicznej, jak i fizycznej. Spożywanie węglowodanów z rana wiąże się z poprawą funkcji poznawczych w pierwszej części dnia, co może wpłynąć na wydajność zawodową. Oczywiście mowa o tych dobrych węglowodanach, czyli ciemnym pieczywie, płatkach owsianych czy owocach.

Sprawdź też: Oczyszczająca dieta Dr Dąbrowskiej – na czym polega?

Czy jeść śniadanie przed treningiem?

Osoby, które preferują poranny trening, często nie jedzą przed nim śniadania. Wiele osób twierdzi bowiem, że trening na czczo zapewnia szybsze spalanie tkanki tłuszczowej. Opinie na ten temat są jednak podzielone, a ostatnie badania wykazały, że osoby, które trenują systematycznie, jednak o późniejszej porze i jedzą śniadanie, mogą osiągnąć takie same wyniki odchudzania jak te, które trenują na czczo.

Pamiętajmy, że ćwiczenia bez śniadania nie powinny być zbyt wymagające, gdyż najzwyczajniej nie będziemy mieć na nie energii i łatwo będzie mogło dojść do przetrenowania. Lepiej więc intensywne cardio pozostawić na inną porę dnia. Zanim zdecydujemy się na trening na czczo, zadajmy sobie pytanie: jak długo będzie trwał i ile wysiłku mamy zamiar w niego włożyć. Jeżeli chcemy zjeść śniadanie przed porannym treningiem, musimy pamiętać o tym, aby odpowiednio wcześnie wstać, gdyż trening zaraz po posiłku nie jest wskazany. Takie śniadanie powinno być również lekkie, ale dodające energii, najlepiej składające się z dodających paliwa do działania lekkostrawnych węglowodanów.

Sprawdź: Najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową dla kobiet

Jeżeli wolimy ćwiczyć na czczo, zadbajmy o odpowiednią regenerację i zjedzmy po treningu pożywne śniadanie, pełne wartości odżywczych, które zapewnią nam energię na cały dzień i pozwolą mięśniom swobodnie się regenerować.

Niejedzenie śniadań wśród dzieci i młodzieży

Potwierdzono, że dzieci i młodzież, które nie jedzą śniadań, wykazują gorsze nawyki żywieniowe w ciągu dnia. Może to prowadzić do nadwagi, dlatego rodzice powinni zadbać o to, aby ich dziecko poznało zasady zdrowego żywienia i … systematycznie jadało śniadania.

Opuszczanie śniadań, a zwiększenie bólów miesiączkowych

Okazuje się, że regularna rezygnacja ze śniadania może mieć wpływ na pogorszenie bólu miesiączkowego. Badania wykazują, iż kobiety, które nie jadają porannych posiłków systematycznie, cierpią na większy ból podczas okresu niż te, które spożywają śniadanie codziennie.

Śniadanie – czy jest ważne dla zdrowia? Podsumowanie

Niejedzenie śniadania nie ma szczególnego wpływu na redukcję naszej tkanki tłuszczowej, a może przyczynić się do spadku koncentracji w trakcie pracy oraz uczucia zmęczenia w ciągu dnia. Nie mówiąc już o tym, że rezygnując z porannego posiłku, częściej wykazujemy tendencję do podjadania o późniejszych godzinach.

Jak widać, jedzenie śniadania ma duże znaczenie nie tylko dla utrzymania szczupłej sylwetki, ale również wyrobienia zdrowych nawyków żywieniowych, które kształtują nasz codzienne funkcjonowanie i w dużej mierze odpowiedzialne są za kondycję naszego organizmu. Rozpoczęcie dnia od dobrego, pożywnego dania, na pewno da nam motywację do działania i wpłynie na poprawę nastroju. Stosując się do zasad zdrowego żywienia, jak najbardziej warto wprowadzić śniadania do swojego planu dnia.

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.