Witamina C (kwas askorbinowy) – właściwości. Do czego jest nam potrzebna?

Witamina C jest jedną z najważniejszych witamin umożliwiających nam poprawne funkcjonowanie, tymczasem organizm ludzki nie potrafi wytwarzać jej samodzielnie. Kwas askorbinowy ma duże znaczenie dla dobrego działania układu immunologicznego, jest silnym antyoksydantem, wspomaga naszą urodę i kondycję ogólną. Możemy przyjmować go z pożywienia lub suplementować w postaci syntetycznej. Jakie są właściwości witaminy C, gdzie znajdziemy jej najwięcej i jak wpływa ona na nasze ciało?

Właściwości witaminy C

Wspomaga odporność

Witamina C znana jest przede wszystkim ze swoich właściwości, poprawiających odporność. I faktycznie, wspomaga ona działanie układu immunologicznego, jednak, o czym wielu osób nie wie, jej działanie skuteczne jest głównie w zapobieganiu infekcjom. Badania wykazują, że systematyczne przyjmowanie kwasu askorbinowego może przyczynić się do zmniejszenia podatności na infekcje nawet do 50%, jednak witamina C nie jest już tak skuteczna, kiedy nasz organizm złapie jakiego świrusa. Dlatego najlepiej stosować ją w celach profilaktycznych.

Wspomaga układ krążenia

Witamina C uszczelnia naczynia krwionośne, zapobiegając tym samym łatwe tworzenie się siniaków i krwotoków. Hamuje wzrost złego cholesterolu, zmniejszając ryzyko miażdżycy.

Witamina C ma duże znaczenie w leczeniu nadciśnienia, ponieważ pomaga w regulacji ciśnienia tętniczego. Wspomaga wchłanianie wielu substancji odżywczych, w tym żelaza, co sprawia, że może zapobiegać anemii.


Witamina C w leczeniu nowotworów

Niektórzy naukowcy twierdzą, iż dożylne podawanie witaminy C wraz z lekami nowotworowymi może przyspieszyć ich działanie i wpłynąć na sprawniejsze zabijanie komórek nowotworowych. Co więcej, witamina C sprzyja łagodzeniu objawów, związanych z chemioterapią i radioterapią.


Efekt ten uzyskać można jedynie wtedy, gdy witamina C będzie podawana w zastrzykach, gdyż ma możliwość dotarcia do wszystkich komórek ciała. Inni badacze uważają, iż witamina C może spowolnić proces tworzenia przerzutów rakowych.


Witamina C zaangażowana jest w zwiększenie aktywności komórek NK, zwanych inaczej natural killer oraz limfocytów T i B, biorących udział w zwalczaniu patogenów i eliminacji komórek nowotworowych. Warto pamiętać, że kwas askorbinowy skutecznie poprawia odporność, a już samo to może przyczynić się do profilaktyki nowotworów.

Witamina C na stawy i kości

Witamina C bierze czynny udział w procesie tworzenia kolagenu – białka, mającego duże znaczenie w zachowaniu dobrej kondycji kości i stawów. Kwas askorbinowy może zmniejszać ryzyko kontuzji i zapewniać elastyczność stawów. Co więcej, witamina C jest niezbędna do wydzielania osseiny – budulcowego składnika kości. Jej spożywanie zaleca się więc nie tylko w profilaktyce infekcji, ale również osteoporozy. Witamina C ma duże znaczenie dla osób, uprawiających sport, przez co często znajdziemy ją w suplementach dla sportowców.

Sprawdź: Wzmocnij zdrowie swoich mięśni i stawów z Aliviolanem!

Kosmetyki z witaminą C

Witamina ta znalazła swoje miejsce również w przemyśle kosmetycznym. Ze względu na wydzielanie kolagenu, wspomaga jędrność skóry, a dzięki właściwościom przeciwutleniającym hamuje szkodliwe działanie wolnych rodników. Nie jest to jednak jedyne jej działanie, witamina C chroni przed oparzeniami słonecznymi, zapewniając ochronę przed promieniami UV.

Kwas askorbinowy spotkamy w różnych kosmetykach na zmarszczki, przeznaczonych dla skóry starzejącej się, zwiotczałej. Zawarta w peelingach kosmetycznych, wspomaga ujędrnienie skóry. Witamina C często łączona jest z koenzymem Q10 w kremach odmładzających.

Witamina C – objawy niedoboru

Zbyt mała ilość witaminy C w organizmie ludzkim może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla zdrowia. Niedobór wiąże się z osłabieniem naczyń włosowatych, może też przyczynić się do rozwoju anemii, ponieważ witamina ta zwiększa wchłanianie substancji odżywczych, w tym żelaza. Co więcej, przy niedostatecznej ilości kwasu askorbinowego dochodzi do zaburzeń układu odpornościowego, a tym samym zwiększa się podatność na infekcje, może to również doprowadzić do rozwoju szkorbutu czy astmy.

Objawy niedoboru witaminy C, na które warto zwrócić uwagę to:

  • ogólne osłabienie;
  • spadek apetytu;
  • zwiększona skłonność do powstawania siniaków;
  • krwawiące, spuchnięte dziąsła;
  • bóle mięśni i stawów;
  • problemy z gojeniem się ran.

Czytaj też: jak pozbyć się bólu pleców?

Zapotrzebowanie na witaminę C – kiedy jest większe?

W niektórych sytuacjach zapotrzebowanie na witaminę C może być wyższe niż w normalnych okolicznościach. Wtedy szczeliną wagę należy przywiązać do zawartości tej witaminy w diecie.

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C występuje;

  • w okresach rekonwalescencji;
  • przy obniżonej odporności;
  • u osób, które dużo ćwiczą (intensywne treningi cardio i siłowe);
  • u palących;
  • w przypadku anemii;
  • przy stanach zapalnych skóry i błon śluzowych;
  • w ciąży.

Witamina C – źródła

Najwięcej witaminy C znajduje się w:

  • dzikiej róży;
  • natce pietruszki;
  • czerwonej papryce;
  • cytrusach;
  • ziemniakach;
  • kiszonej kapuście;
  • brukselce;
  • brokułach.

Witamina C – żywność czy suplementy?

Naukowcy przekonują, że o ile jest taka możliwość, większość zapotrzebowania na witaminę C najlepiej czerpać z pożywienia. Suplementy zawierające systematyczną odmianę kwasu askorbinowego również zadziałają, ale ich przyswajanie przez organizm jest gorsze.

Oczywiście każda obróbka sprawia, że witaminy C jest w pożywieniu mniej. Jak ustrzec się przed jej utratą? Oto kilka rad:

  • spożywać produkty, będące źródłem witaminy C w postaci surowej;
  • wybierać jak najświeższe owoce i warzywa, gdyż to w nich znajduje się najwięcej witaminy C;
  • do obierania używać noży i obieraczek wykonanych ze stali nierdzewnej;
  • warzywa obierać najlepiej bezpośrednio przed podaniem i nie przetrzymywać ich długo w wodzie;
  • płyny po gotowaniu warzyw i owoców wykorzystać można do przyrządzania sosów;
  • starajmy się obierać jak najcieńszą warstwę skórki z owoców i warzyw, gdyż największe ilości witamin znajdują się tuż pod nią.

Uwaga:

Witamina C osłabia działanie tabletek antykoncepcyjnych

Przyjmowana w dawce większej niż 1000mg na dobę, witamina C może zwiększać stężenie estrogenu we krwi i zaburzać działanie pigułek antykoncepcyjnych. Kobiety przyjmujące zbyt duże dawki witaminy C mogą zauważyć u siebie objawy związane z nadmiarem estrogenu, takie jak: dolegliwości ze strony pęcherzyka żółciowego, wzdęcia, wymioty, nudności.

Czytaj również: Musujący sposób na młodość – Fizzy Collagen

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.