Zielona herbata i jej właściwości odchudzające

Pochodzi z krajów azjatyckich, a dokładanie z Chin. Później zyskała sławę w Japonii. Tam stała się elementem tradycji japońskiej herbaty, którą poznał cały świat. Zachwyca smakoszy, którzy uważają ją za najlepszy pod względem właściwości prozdrowotnych napój świata. Zdobyła też przychylność osób dbających o zgrabną sylwetkę. Jakie są właściwości odchudzające zielonej herbaty? Czy jest skuteczna w walce z nadwagą?

Zielona herbata – pochodzenie

Zamieszkujący wschód znachorzy cenili zieloną herbatę i uważali, że picie jej jest sekretem długowieczności. Oczywiście ta delikatna herbata ma całą gamę właściwości prozdrowotnych. Dzieje się to za sprawą niezwykłych składników odżywczych, które pozostają w roślinie. Zielona herbata nie jest poddawana procesom fermentacji, dlatego obecne w niej są znaczne ilości polifenoli, czyli antyoksydantów i katechin, których czarna herbata jest raczej pozbawiona. Zawiera substancje, które sprawiają, że ma wiele działań o charakterze wspomagającym funkcjonowanie organizmu na przeróżnych płaszczyznach.

Zielona herbata – wpływ na funkcjonowanie organizmu

Zielona herbata zyskała na popularności ze względu na pozytywnie oddziaływanie podczas procesów metabolicznych takich jak trawienie pokarmów, powstrzymywanie absorpcji cholesterolu, łagodzenie zaburzeń funkcjonowania żołądka oraz całego układu trawiennego. Zapobiega także gwałtownym skokom glukozy we krwi. Zalety jej widoczne są w przypadku leczenia i profilaktyki schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Zwęża naczynia krwionośne oraz przeciwdziała nadciśnieniu, miażdżycy, zawałowi serca czy udarom mózgu.

Ma korzystny wpływ na system odpornościowy. Wspomaga go, dzięki dużej zawartości katechin, polifenoli, garbników, aminokwasów i innych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego składników. Z tego powodu także za sprawą oddziaływań składników mineralnych i witamin jest nieocenionym sprzymierzeńcem podczas wszelkich infekcji wirusowych. Zielona herbata zawiera też silne antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, które przeciwdziałają wolnym rodnikom, powodującym starzenie, mutacje oraz niszczenie komórek. Ma działanie więc również antynowotworowe.

Napar z zielonej herbaty ma także korzystne działanie na sprawność umysłu, wspomagając zdolność skupienia uwagi, procesy pamięciowe, umiejętność kojarzenia faktów i nauki. Normalizuje także odpowiedni poziom dopaminy, dodając energii witalnej oraz siły życiowej. Za sprawą związku L-teaniny zwiększa się także wydolność serca, dlatego możemy lepiej czy dłużej trenować. Długo parzona zielona herbata redukuje nadmierny stres, odpręża, koi i uspokaja nerwy. Częste stosowanie napoju z tej herbaty może zmniejszyć ryzyko wystąpienia stanów depresyjnych, a także zapobiec problemom wieku starczego: demencji starczej czy arteriosklerozie.

Obecność licznych i wysoce stężonych przeciwutleniaczy opóźnia procesy starzenia się przede wszystkim tkanki skórnej. Z tego względu coraz częściej zielona herbata występuje w składzie wielu kosmetyków pielęgnacyjnych. Ma chronić nie tylko skórę twarzy przed fotostarzeniem, ale też dodawać jej młodzieńczego blasku, redukować zauważalne przebarwienia i zmarszczki różnego typu. Pomoże uporać się także ze schorzeniami skórnymi, dzięki właściwościom antyzapalnym i zwalczającym bakterie.

Zielona herbata na odchudzanie

Bogata w korzystne dla zdrowia substancje chemiczne takie jak polifenole czy katechiny zielona herbata ma też działanie łagodzone stany zapalne, antyneurodegenracyjne, przeciwstarzeniowe i zapobiegające nowotworom, co jest wsparciem w okresie redukcji masy ciała.

Związki takie jak katechiny zdecydowanie ograniczają absorpcję tłuszczów oraz mają bardzo ważny wpływ na metabolizm i jego procesy zachodzące w wątrobie.

Polifenole również powstrzymują wchłanianie się tłuszczów przez nasz organizm, a także zwiększają ich spalanie. Metyloksantyny sprawią, że dochodzi do spotęgowania procesów termogenezy, czyli ciepłoty ciała, czego rezultatem jest większy wydatek energetyczny i spalonych kalorii.

Odchudzanie z zieloną herbatą jest możliwe dzięki szerokiej gamie oddziaływań. One sprawiają, że lepsza jest przemiana procesów metabolicznych. Dlatego możemy zjeść coś ciężkostrawnego, bez obaw o dolegliwości trawienne, na które jesteśmy narażeni po takim posiłku. Ogranicza też wtedy absorpcje glukozy, tłuszczy i złego cholesterolu. Zwiększa też intensywność termogenezy, usprawniając metabolizm i przyczyniając się do szybszego spalania nadprogramowych kilogramów.

Lepsze działanie odchudzające zielone herbaty możemy uzyskać pijąc ją po 20 minutach od zjedzonego posiłku. Podczas gdy spożyty pokarm zostanie strawiony, będzie najlepszym wsparciem w spalaniu tkanki tłuszczowej.

Zielona herbata może być prawdziwym sprzymierzeńcem w walce o zgrabną sylwetkę. Musimy jednak pamiętać, aby nie ograniczać się wyłącznie do jej działania. Jeśli zadbamy o zdrowie, dobrze zbilansowaną dietę i regularną aktywność fizyczną efekty mogą być spektakularne. Tak jak w każdym innym przypadku należy zachować umiar, aby uzyskać tylko zamierzone rezultaty.

Nie zaleca się połączenia zielonej herbaty z lekami specjalistycznymi. Szczególną uwagę należy zwrócić na te, które oddziałują na układ nerwowy, ponieważ może to wpłynąć negatywnie na ciśnienie oraz spowodować zaburzenia rytmu serca lub zawroty głowy. Nadmierne spożycie zielonej herbaty zwiększa ryzyko niedoboru żelaza, czyli anemii. Jest to wynikiem właściwości polifenoli hamujących wchłanianie się składników odżywczych, w tym tego pierwiastka. Wiąże się to też z ryzykiem osteoporozy, z powodu braków wapnia w organizmie. Za duża ilość tanin w żołądku może też być przyczyną boleści żołądkowych. Z tego względu nie poleca się picia zielonej herbaty na czczo.

Czytaj też: Zielona kawa.

Jak stosować zieloną herbatę?

Metoda przygotowania naparu z zielonej herbaty decyduje o tym, w jakim stopniu zniweluje ona tkankę tłuszczową. Suszonych liści nie zalewamy nigdy wrzątkiem, a wodą o temperaturze ok. 80 stopni. Długie parzenie herbaty będzie miało właściwości kojące i relaksacyjne, a krótkie – pobudzające. Do takiego napoju można dodać cytrynę. Połączenie to będzie nie tylko aromatyczne i bogate w walory smakowe, ale też świetne pod względem odchudzającym, ponieważ wspiera w ekspresowej eliminacji tkanki tłuszczowej.

Zielona herbata jako suplement diety

Najlepszym stężeniem zielonej herbaty charakteryzuje się recenzowany jakiś czas temu przeze mnie suplement diety Silvets. W połączeniu z innymi składnikami aktywnymi tworzy bardzo skuteczny preparat likwidujący nieestetyczną tkankę tłuszczową.

Zielona herbata i jej właściwości odchudzające
5 (100%) 2 votes

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

4 Comments on “Zielona herbata i jej właściwości odchudzające”

  1. Kiedyś piłam tylko czarną herbatę, ale jak postanowiłam się zdrowo odżywiać to z czasem przerzuciłam się na zdrową zieloną i do tej pory lubię ja pić wieczorkiem 😉 teraz nie wyobrażam sobie zaprzestanie tego rytuału 😀

  2. Zielona herbata pita codziennie na pewno coś tam daje, jednak ja wole kupić suplement z dużym stezeniem zielonej herbaty tak jak ten Silvets bo jest to po pierwsze szybsze a po drugie praktyczniejsze, a ja nie mam zawsze czasu na parzenie sobie herbatki jak jestem zajeta praca

  3. Ja piję zieloną herbatę tylko liściastą, ale moja mama pije tylko herbaty z torebek.
    Fajne są też zielone owocowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.