Żylaki kończyn dolnych – co to jest, jak zapobiegać? Dieta na żylaki

Żylaki kończyn dolnych to schorzenie, które dotyka tysiące osób na całym świecie. Najczęściej dotyczy ludzi po 60 roku życia i częściej chorują kobiety (ok. 32%) niż mężczyźni (ok. 19%). Nie oznacza to jednak, że choroba nie może pojawić się u osób młodszych, dlatego bardzo ważna jest profilaktyka oraz szybkie działanie. Niestety objawy żylaków w dalszym ciągu bardzo często są lekceważone, tymczasem nieleczone schorzenie może nieść ze sobą wiele przykrych konsekwencji zdrowotnych. Zobaczmy, czym są żylaki, kto jest narażony na ich powstawanie i jak powinna wyglądać profilaktyka tego schorzenia.

Żylaki – czym są?

Żylaki kończyn dolnych to zdeformowane, nadmiernie poszerzone żyły na łydkach i udach. Są objawem przewlekłej choroby żylnej i pojawiają się w przypadku dysfunkcji w zakresie układu krążeniowego. U osoby zdrowej krew, docierająca do nóg dzięki pompie mięśniowej oraz znajdującym się w żyłach zastawkom, wraca potem sprawnie do serca. Jeżeli proces ten jest zaburzony, krew pozostaje w żyłach, poszerzając naczynia i tworząc nieprzyjemne dla oka żylaki.

Powstawanie żylaków przebiega w kilku etapach:

  • pojawiają się teleangiektazje, cienkie pajączki czerwonych lub fioletowych żyłek, prześwitujące przez skórę;
  • żyły zaczynają się poszerzać i stają się coraz bardziej widoczne – najbardziej na podudziach. Jeszcze nie bolą i nie tworzą obrzęków;
  • żyły stają się coraz szersze i coraz bardziej wypukłe;
  • pojawiają się przebarwienia skóry oraz coraz więcej dolegliwości.

Pierwszymi objawami żylaków, na które należy zwrócić uwagę, zanim jeszcze pojawią się pajączki, są:

  • uczucie ciężkości nóg, głównie występujące pod wieczór;
  • w późniejszym etapie bóle w okolicach kostek, obrzęki, bóle łydek w trakcie stania lub siedzenia, nocne skurcze łydek;
  • dodatkowo mogą pojawić się: swędzenie, pieczenie, mrowienie.

Kto najbardziej jest narażony na powstawanie żylaków?

Główna przyczyna powstawania żylaków leży we wrodzonym defekcie tkanki łącznej, z której zbudowane są żyły. Czasem jest ona po prostu mniej sprężysta i mniej odporna na rozciąganie, przez co spada jej wydolność. Dużą rolę odgrywają tu więc czynniki genetyczne.

Istnieje jednak również szereg czynników, które mogą sprzyjać powstawaniu żylaków:

  • siedzący tryb życia;
  • praca stojąca;
  • otyłość i nadwaga;
  • noszenie butów na wysokich obcasach;
  • podnoszenie ciężarów;
  • noszenie skarpetek uciskowych, zbyt mocno opinających łydkę;
  • gorące kąpiele i częste korzystanie z sauny;
  • przebyte ciąże;
  • terapia hormonalna.

Czytaj też: Jak utrzymać formę pracując w biurze?

Nie są to czynniki, które wpływają na powstawanie żylaków bezpośrednio, jednak mogą sprzyjać ich pojawianiu się u osób, które mają do nich skłonności.

Żylaki w ciąży

Żylaki dość często pojawiają się u kobiet w ciąży. Nie oznacza to, że stan błogosławiony jest przyczyną ich powstawania, jednak zmiany hormonalne, które przebiegają w tym okresie w organizmie przyszłej matki, sprawiają, że żyły stają się bardziej podatne na deformacje. W czasie zaawansowanej ciąży żyły są bardziej obciążone, a rosnąca macica uciska naczynia żylne w jej obrębie, co sprawia, że krwi trudniej jest powracać do serca.

Żylaki – diagnostyka

Diagnostykę żylaków rozpoczyna się od badania USG Doppler, które ma precyzyjnie zlokalizować miejsce uszkodzenia zastawek. Niektóre przypadki wymagają bardziej szczegółowej diagnostyki, wykonuje się wtedy rezonans magnetyczny lub tomografię komputerową. Metody te pozwalają na wykonanie tzw. wenografii – zaawansowanego obrazu układu żylnego całego ciała.

Sprawdź: Aliviolan – innowacyjny produkt, redukujący ból stawów

Żylaki – metody leczenia

Flebolodzy – specjaliści od leczenia żył, podkreślają, że metoda leczenia powinna być dobrana do indywidualnego przypadku klinicznego. Istnieje kilka zaawansowanych sposobów leczenia ostrych przypadkowy żylaków.

Laseroterapia

Terapia laserem polega na wprowadzeniu do wnętrza żyły specjalnego światłowodu. Laser ogrzewa ściany naczynia energią promieniowania, poprzez co następuje ich zamknięcie. Takie leczenie pozwala na wyłączenie z krążenia niewydolnego fragmentu naczynia przy jednoczesnym pozostawieniu innych funkcji żył działających.

Klejenie żył

Metoda polega na wstrzyknięciu do chorej żyły środka chemicznego, który powoduje jej sklejenie i zamknięcie.

Farmakoterapia

Lekarz przepisać może leki flebotropowe z benzopironami, saponiny oraz inne wyciągi roślinne. Zazwyczaj nie likwidują one żylaków, jednak stanowią cenną pomoc w likwidacji dolegliwości bólowych, chronią naczynia żylne i zwiększają ich przepuszczalność. Działają przeciwobrzękowo i przeciwzapalnie, poprawiają elastyczność i odporność żył. Zmniejszają zastój żył w kończynach dolnych. Niektóre suplementy, np. Varicorin, charakteryzują się bardzo dużą skutecznością, a dostępne są bez recepty.

Żylaki – jak zapobiegać? Profilaktyka żylaków

Wszyscy wiemy, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego osoby ze skłonnością do żylaków powinny:

  • dużo się ruszać – ruch sprawia, że nasze mięśnie lepiej pompują krew. Nie musi to być intensywny wysiłek fizyczny, ważne, aby nie przebywać zbyt długo w jednej pozycji, zaleca się spacery, szybki marsz, pływanie, jazdę na rowerze, aerobic itd.;
  • nie uciskać łydek – noszenie skarpetek bez ściągaczy i unikanie butów z wysoką cholewką, która może uciskać łydkę to kolejny punkt w profilaktyce żylaków;
  • unikanie gorących kąpieli;
  • kontrolowanie wagi;
  • odpowiednia dieta.

Żylaki – dieta. Co jeść przy skłonnościach do żylaków?

Dieta stanowi jedną z najważniejszych części profilaktyki żylaków. Zobaczmy, na co warto zwracać uwagę, przygotowując jadłospis.

Witamina PP

Witamina PP bierze udział w produkcji czerwonych krwinek, zapobiega gromadzeniu się cholesterolu i rozszerza naczynia krwionośne. Jej największe ilości znajdziemy w orzechach, ziarnach zbóż oraz mięsie.

Escyna

Jest to substancja, występująca w nasionach kasztanowca. Jej działanie w organizmie ludzkim polega na uszczelnianiu naczyń krwionośnych, zmniejszaniu ich kruchości i przywracaniu napięcia. Escyna ma właściwości przeciwzapalne i przeciwobrzękowe, łagodzi dolegliwości bólowe. Niestety nie występuje w łatwodostępnym pożywieniu, możemy jednak kupić ją w aptece.

Witamina C

Witamina znana ze swych właściwości, wspomagających układ immunologiczny. Ma jednak również duże znaczenie w profilaktyce żylaków. Działa ochronnie na żyły, redukując ryzyko infekcji. Występuje w wielu owocach i warzywach.

Diosmina

Zaliczana do jednych z najlepszych przeciwutleniaczy. Występuje w cytrusach i liściach mięty pieprzowej. Poprawia elastyczność naczyń krwionośnych oraz przepływ limfy. Łagodzi uczucie ciężkości nóg i zapobiega skurczom łydek.

Rutyna

Poprawia przepływ krwi, umożliwiając lepszy dostęp tlenu do tkanek. Jej bogatym źródłem jest dziurawiec, owoce cytrusowe oraz mięta.

Witamina K

Bierze udział w regulacji procesów krzepnięcia krwi. Występuje w warzywach, między innymi w jarmużu, sałacie, brokułach, brukselce i szpinaku.

Krzem

Niedobór krzemu powoduje kruchość i łamliwość naczyń krwionośnych, warto więc uzupełniać jego braki. Źródła tego pierwiastka to czosnek, szczypiorek oraz ziarna i skórki owoców.

Masz skłonność do żylaków? Nie czekaj, wybierz Varicorin – innowacyjny produkt na żylaki bez recepty!

Jeżeli zauważymy u siebie pierwsze objawy żylaków, nie czekajmy. Postawmy na innowacyjny produkt o potwierdzonej skuteczności o nazwie Varicorin. Jest to specjalnie skonstruowana formuła, oparta na składnikach naturalnych, która już w 28 dni pozwoli pozbyć się żylaków i powrócić do pełnej sprawności.

Żylaki to schorzenie, którego pierwszych objawów nie powinno się lekceważyć, niestety większość osób wciąż to robi. Czasem szybkie działanie pozwoli poradzić sobie z problemem na dobre, podczas gdy poważniejsze przypadki mogą wymagać dłuższego i bardziej skomplikowanego leczenia.

Zobacz też: Masz żylaki? Pozbądź się ich z Varicosenem!

Autor: Agnieszka

Trzydziestopięcioletnia żona i matka dwójki aktywnych dzieci.  Schudła 30 kg, po ciąży i zawalczyła o swoje marzenia. Dzisiaj nie tylko wygląda, ale też czuje się lepiej! Metodą prób i błędów doszła do wymarzonej wagi.  Kolejny sukces spotkał ją po tym, jak opowiedziała swoją historię na swoim blogu. Teraz nie tylko jej pasją jest aktywność fizyczna oraz zdrowe odżywianie, ale też recenzowanie suplementów diety i dawanie porad w tej kwestii.

Zobacz wysztkie posty autora Agnieszka →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.